Hlavní obsah

Státní zástupce navrhl za pád mostu ve Studénce nepodmíněné tresty

Právo, Aleš Honus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nový Jičín
Aktualizováno

Závěrečnými řečmi pokračuje od pondělí u Okresního soudu v Novém Jičíně hlavní líčení s deseti muži, kteří jsou souzeni kvůli tragickému pádu silničního mostu na železniční trať ve Studénce. Při nehodě vlaku, který do trosek mostu 8. srpna 2008 narazil, zemřelo osm lidí a přes devadesát jich bylo zraněno. Státní zástupce navrhl uznat všechny vinnými z obecného ohrožení a všem bez výjimky vyměřit nepodmíněné tresty.

Foto: Pavel Karban, Právo

Odklízení trosek nehody

Článek

„U všech obžalovaných absentuje doznání a lítost,“ řekl státní zástupce Aleš Kopal. Na druhé straně polehčující okolností je podle něj dlouhá doba od tragédie. Přesto je třeba při vyměření výše trestu zohlednit vysoký počet obětí i takzvanou generální prevenci. „Je nutné ukládat nepodmíněné tresty u všech obžalovaných,“ řekl Kopal. Tresty má soud podle něj diferencovat podle míry odpovědnosti jednotlivých obžalovaných. Státní zástupce navrhl tresty ve třetině až polovině trestní sazby, která je 10 let. Obžalovaným také navrhl uložit zákaz výkonu povolání.

Jak dále uvedl Aleš Kopal, hlavní líčení trvající několik let v plném rozsahu potvrdilo zjištění policie. „Znalecké posudky, předložené u soudu, prokazují vinu obžalovaných. Nebylo prokázáno, že most spadl samovolně,“ řekl státní zástupce. Posudků byla předložena celá řada, a jak řekl žalobce, tyto posudky většinou ukázaly pochybení ze strany všech obžalovaných.

„Na stavbě nebylo dodrženo téměř nic,“ řekl Kopal. Důvody pádu mostu jsou podle něj zřejmé. „Stavební slepota, podcenění a nevyhodnocení rizika,“ dodal. Na pádu mostu se podepsal také nedostatek systematických kontrol a geodetického měření, ale i špatná komunikace mezi účastnými organizacemi.

„Pokud by všichni obžalovaní plnili své povinnosti, dalo by se pádu rekonstruované mostní konstrukce a následnému nárazu vlaku zabránit,“ dodal Kopal.

Advokát chce další dokazování

Zástupce firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš je ale přesvědčen, že soud má k dispozici příliš málo důkazů, aby mohl rozhodnout. Přestože od tragédie uplynulo již více než devět let, považuje za potřebné zásadním způsobem doplnit dokazování. Podle něj je nutno vyvodit konkrétní odpovědnost vůči projektantovi, zjistit také podíl viny u pracovníků stavebního i drážního úřadu, ale také zjistit odpovědnost Českých drah kvůli nezabezpečení účinné ochrany provozu na trati. „Navrhuji, aby soud v dané věci pokračoval v rozsahu navrženém jak poškozenými, tak obviněnými,“ uvedl v závěrečné řeči advokát společnosti Bögl a Krýsl.

Závěrečné řeči budou pokračovat i v dalších dnech, hovořit budou zejména obhájci, kteří se již dříve nechali slyšet, že budou pro obžalované navrhovat zproštění.

Osm mrtvých, škody za desítky miliónů korun

První tři obvinění inženýři jsou z firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu. Firmu po nehodě koupila společnost Eurovia CS. Jde o Petra Janouškovce, který při rekonstrukci mostu zastával funkci vrchního stavbyvedoucího, Michala Fonioka, jenž ve Studénce pracoval jako mistr stavební výroby, a Jiřího Vlacha, samostatného projektanta této firmy.

Dalších pět obžalovaných je z firmy Bögl a Krýsl, která pro ODS pracovala jako subdodavatel a odpovídala za manipulaci s mostní konstrukcí – obžalovaným je tehdejší ředitel ostravského závodu firmy Miroslav Kovalík, šéf technického úseku Zdeněk Malý, vedoucí projektu Oldřich Magnusek, vedoucí montér Michal Adam, a Marek Krejčiřík, který ve funkci skupináře na stavbě zastupoval vedoucího montéra.

Devátým obžalovaným je živnostník Jiří Karásek, který na základě smlouvy o dílo pracoval pro firmu Bögl a Krýsl. Na stavbě ve Studénce obsluhoval hydraulické tažné a zvedací zařízení. Posledním obžalovaným je mostní technik Správy silnic Moravskoslezského kraje Ladislav Novický, který je viněn z toho, že porušil své povinnosti a nedostatečně kontroloval dění na stavbě.

Vlakové neštěstí se odehrálo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Těsně před rozjetý mezinárodní rychlík se ve Studénce zřítil silniční most, který právě procházel rekonstrukcí. Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších 95 cestujících bylo zraněno. Škoda je v obžalobě vyčíslena na 177 miliónů korun.

Reklama

Související články

Soud v kauze Studénka spěje do finále. Možná

Po více než roce a půl pokračuje od úterka hlavní líčení se skupinou stavebníků, která podle obžaloby v roce 2008 svou liknavostí a závažnými chybami způsobila...

Výběr článků

Načítám