Hlavní obsah

Slovenskou strelu čeká oprava, za dva roky se vrátí na koleje

Právo, Aleš Honus
Kopřivnice

Stovky lidí se v pátek přišly naposledy podívat před kopřivnické technické muzeum na legendární vlakovou soupravu Slovenská strela. Byla to poslední příležitost vidět v původním stavu unikátní stroj z roku 1936, který zde byl vystaven po dvě desetiletí a který je národní kulturní památkou.

Foto: Petr Sznapka, ČTK

Stovky lidí se přišly podívat na legendární vlakovou soupravu Slovenská strela.

Článek

Z Kopřivnice vlak zamířil na železničním speciálu do opravny v Hranicích na Moravě, kde mu bude navrácen lesk a kde podstoupí kompletní opravu.

Zpátky se již vrátí po vlastní ose a vlastní silou. Novou domovskou stanicí, z níž bude při slavnostních příležitostech i vyjíždět, se stane speciální pavilón před nově vybudovaným muzeem automobilů v areálu Tatry.

„Opravy potrvají čtyřiadvacet měsíců. Odborníci budou Slovenskou strelu pod naším dohledem postupně rozebírat, aby se zjistil její skutečný stav, a podle toho se bude postupovat dále. Opraveny budou podvozky, stroje, skříň vozu i všechny interiéry, takže ke spolupráci budou přizváni restaurátoři dřeva, kovu a textilu tak, abychom Slovenskou strelu vrátili skutečně do původního a provozuschopného stavu,“ informoval odborný garant restaurování Jiří Střecha.

Foto: Petr Sznapka, ČTK

V areálu Technického muzea Tatry v Kopřivnici na Novojičínsku připravovali 31. srpna 2018 vlakovou soupravu Slovenská strela k převozu do Hranic na Přerovsku.

Byly vyrobeny pouze dva kusy

Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 miliónů korun na rekonstrukci této unikátní vlakové soupravy.

„Souprava bude po renovaci vystavena ve vlastním depozitáři před novým muzeem automobilů Tatra v Kopřivnici. Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře jsou vyčísleny na 118 miliónů,“ dodal mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz, který byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Podle trasy z Bratislavy do Prahy, po níž jezdil, dostal přezdívku Slovenská strela.

Její jízdní doba byla tehdy čtyři hodiny a dvacet minut včetně zastávky v Brně, která trvala tři minuty.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám