Hlavní obsah

Slovenská strela vstala z mrtvých

• Aktualizováno
Právo, Milan Vojtek

Oficiální premiéru měla ve čtvrtek obnovená Slovenská strela. Motorový vůz z roku 1936, který zajišťoval rychlé spojení Prahy a Bratislavy, se po letech chátrání před tatrováckým muzeem dočkal rekonstrukce a v plně funkčním stavu se vrátil na koleje.

Legendární Slovenská strela znovu vyrazila na kolejeVideo: Milan Vojtek, Právo

 
Článek

Dne 2. září 2018 legendární vlak, v té době notně poznamenaný zubem času a především korozí, opustil své místo a vydal se do péče odborníků. Rekonstrukce trvala zhruba dva roky.

V dalších týdnech a měsících se opravený stroj podrobil náročným zkouškám a provozním testům, až pak 6. května absolvoval na trati z Přerova do Zábřehu na Moravě technicko-bezpečnostní zkoušku (TBZ). „Zkouška proběhla bez závad. V zásadě jezdí v takových parametrech, jako kdy vyjela v roce 1936 z továrny,“ řekl Jiří Střecha, který na celou renovaci vozu od počátku dohlíží.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Marek Říha jako historický průvodčí rozdává cestujícím ve vlaku pamětní jízdenky.

„Součástí technicko-bezpečnostní zkoušky Slovenské strely byla zkouška zrychlení z nuly na 130 kilometrů v hodině. Maximální rychlosti dosáhne motorový vůz po ujetí dráhy 5700 metrů. Z rychlosti 120 kilometrů v hodině zastaví Slovenská strela po ujetí dráhy 567 metrů. Při zkušební jízdě se mimo jiné ověřuje i účinnost ruční brzdy, která zastaví vlak z rychlosti 50 kilometrů za hodinu po ujetí 312 metrů,“ potvrdil úspěšný závěr TBZ mluvčí společnosti Tatra Trucks Andrej Čírtek.

Hrozí zánik desítek železničních tratí

Domácí

Slovenskou strelu vyrobily v počtu dvou exemplářů kopřivnické Závody Tatra, a. s., v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy. Firma vůz navrhla v neotřelém aerodynamickém designu, moderní byl i pohon.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Marek Říha jako historický průvodčí vítal cestující ve vlaku.

Každý ze dvou podvozků nesl jeden motor, přenos výkonu na jednu nápravu podvozku byl podle patentu Josefa Sousedíka do rychlosti 82 kilometrů za hodinu elektrický, pak mechanický.

Vůz je schválený pro rychlost 130 kilometrů za hodinu. V roce 1937 trvala cesta Slovenskou strelou mezi Prahou a Bratislavou 4:19 hodiny, v opačném směru byla o minutu kratší a vlak stavěl jen v Brně. Dnes vlak Eurocity jede z Prahy do Bratislavy 4:28 hodiny, sice s více zastávkami, ale s moderními lokomotivami a po opravených tratích.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Pracoviště strojvedoucího Slovenské strely.

Oprava vlaku nebyla snadnou ani levnou záležitostí. Náklady na renovaci a na stavbu depozitáře, který bude pro strelu domovem, jsou 118 milionů korun.

Bezmála 80 milionů získala společnost Tatra Trucks formou dotace z Evropské unie, zbytek hradila sama. Na rozdíl od minulosti nebude vlak stát na kusu koleje pod přístřeškem, ale ze svého depozitáře ve výjimečných případech vyjede.

Možná už na přelomu léta a podzimu, kdy by mělo být v Lužné u Rakovníka v muzeu Českých drah setkání tří legendárních vlaků – Modrého šípu, Stříbrného šípu a Slovenské strely.

Reklama

Výběr článků

Načítám