Hlavní obsah

Radní Chabr: Do čtyř let tisíce nabíječek

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V roce 2025 by mělo být v metropoli tři tisíce lamp veřejného osvětlení, které umožní nabíjení elektromobilů. Každý takový sloup veřejného osvětlení podle radního Jana Chabra (Spojené síly, TOP 09) může nést dvě nabíječky. Je ale potřeba, aby k němu vedly potřebné kabely.

Radní Jan Chabr

Článek

„Z národního akčního plánu čisté mobility vychází, že by v roce 2030 v ČR mělo být minimálně půl milionu elektromobilů. Více než třetina, kolem 220 tisíc, bude zřejmě v Praze,“ odhadl Chabr. Hlavní město má podle radního ideální podmínky pro rozvoj elektromobility, velký nárůst se kvůli evropským předpisům očekává od roku 2025.

„Nenajedete tady stovky kilometrů, nepřepravujete se na velké vzdálenosti. Velké části obyvatel bude dávat smysl si elektromobil pořídit,“ řekl Chabr. Pokud si Pražané ekologičtější elektromobily pořídí, nemohou je všichni nabíjet doma. Město se rozhodlo nezamořovat veřejný prostor ulice trafostanicemi, a proto zvolilo formu nabíjení z lamp.

Jak zní závodní elektromobil? Opel Corsa-e Rally má speciální reproduktory

AutoMoto

Pilotní projekt vznikl ve Slezské ulici na Vinohradech, kde jsou hotové rozvody i nový typ veřejného osvětlení. „Lampy budou letos osazeny elektronabíječkami,“ poznamenal Chabr. Město zároveň pracuje na dalších projektech. „Připravuje se Smíchov. V běhu jsou projekty na Jižním Městě, na Lhotce,“ přiblížil Chabr. Protože je třeba měnit kabeláž v režii Pražské energetiky, nejlepší je spojit investici s jinými akcemi.

„Nejdražší je cena za výkop,“ poznamenal radní s tím, že jde asi o tři tisíce korun za běžný metr. Současná síť dovoluje lampám pouze svítit. Definitivně stanoven ještě není typ nabíjecí lampy pro historické centrum. Město o designu diskutuje s Institutem plánování a rozvoje.

Praha usiluje i o další změny v energetice, například o rozvoj fotovoltaiky, třeba na školách či bytových domech. Aby se fotovoltaické elektrárny na střechách mohly provozovat komunitně, je třeba změna legislativy. Pomoc s tím přislíbila poslankyně a šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

První jízda elektrickými dodávkami Stellantisu: Příjemná auta za nepříjemnou cenu

Testy

Její strana převzala podstatné pražské ekologické záležitosti a otázku energetické soběstačnosti do celostátního volebního programu. „Témata jsou natolik důležitá, že pražský příklad může posloužit jinde na lokální úrovni,“ uvedla Pekarová Adamová.

Reklama

Výběr článků

Načítám