Hlavní obsah
Kladrubští bělouši potřebují na pastvě klid a vzduch bez automobilového smogu. Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Problém hřebčína Kladruby: automobily

Při červencovém zapsání Krajiny pro chov a výcvik ceremoniálních kočárových koní v Kladrubech nad Labem na seznam památek UNESCO dostali nominanti několik podmínek od poradního orgánu ICOMOS. Jednou z nich je vypracování solidní strategie návštěvnosti, která uchrání tento statek od enormního nárůstu individuální automobilové dopravy.

Kladrubští bělouši potřebují na pastvě klid a vzduch bez automobilového smogu. Foto: Zdeněk Seiner, Právo
Problém hřebčína Kladruby: automobily

„Počítáme s tím, že se počet návštěvníků bude nyní zvyšovat. Zejména budou mít podle zkušeností CzechTourismu a naší Destinační společnosti Východní Čechy o návštěvu zájem asijští a američtí turisté, kteří přilétají do Prahy a vydávají se pak za památkami UNESCO, ale také musíme počítat se zájmem turistů z okolních zemí,“ potvrdil Právu Roman Línek (KPK), náměstek pardubického hejtmana.

„Naším cílem je nabídnout různé možnosti dopravy na místo a také více strukturovat nabídku prohlídek, okruhů a aktivit v hřebčínu a jeho okolí, která turisty rozumně rozprostře. Kouzlo krajiny spočívá především v jejím přírodním charakteru, který musíme chránit,“ dodal Línek, který je také předsedou Rady památky UNESCO.

Krajina zapsaná na celosvětovém seznamu má rozlohu přes 1300 hektarů a nabízí se její využití pro malebné cyklostezky či naučné stezky, které rozšíří ty stávající. Nutností budou jistě záchytná parkoviště s kyvadlovou dopravou a případné další možnosti dopravy.

„Je možné, že by z Prahy třeba jezdil s turisty v daných dnech autobus, ale uvidíme, s čím přijde zpracovatel strategie. Zásadní je pro nás udržitelnost takové návštěvnosti, která potěší ty, kteří přijedou, a nezničí tuto památku,“ uzavřel Línek.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků