Hlavní obsah

Pražská koalice slibovala levnější MHD, Piráti dokonce zdarma. Teď chtějí razantně zdražovat

Zatímco před dvěma lety v předvolební kampani strany tvořící současnou magistrátní koalici slibovaly zlevnění MHD, nyní uvažují i o opaku. Radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) nově vedení města představil plán zdražení jízdenek. Variantu okamžitého zdražení až o 2000 ale vyloučil a návrh zdražení o 365 korun ročně. Nyní bude jednat s koaličnímu partnery.

Pražská koalice slibovala levnější MHD, Piráti dokonce zdarma. Teď chtějí razantně zdražovat

Na úvahy o výrazném zdražení zhruba až o dva tisíce upozornila média před několika dny.

„Zvažují se jednotlivé varianty, z nichž jedna je i tato. Vypracovaly se jednotlivé scénáře, o kterých se teď bude bavit rada,” řekl Novinkám Scheinherr.

Podle varianty, která proběhla médii, by roční kupon, který dnes stojí 3650 korun, mohl stát až 5400 korun. Tak razantní zdražení ale v pondělí odpoledne náměstek zamítl a řekl, že navrhuje zdražení o korunu denně, tedy o 365 korun ročně. Podobné zdražení by se ale mělo opakovat i v dalších letech. Ještě není jasné, o kolik by se zdražily jednorázové lístky.

Zatímco nyní zaplatí rodina se dvěma dětmi ročně na jízdném 9860 korun (dva dospělí po 3650 Kč, dva studenti po 1280 Kč), po původním návrhu zvýšení ceny jízdného by dospělí platili 5500 korun a studenti 1945 korun. Roční náklady na jízdné by tak rodině vzrostly zhruba o 4830 korun na 14 890 korun.
Pro srovnání lze připomenout, že v Brně stojí roční jízdenka 4750 korun, v Ostravě zaplatí cestující 3999 korun, v Plzni 4006 korun.

„Rozhodli jsme se, že nepůjdeme cestou škrtání spojů, nechceme ani stopnout investice. Musíme mít sociálně, ekologicky i ekonomicky udržitelnou MHD,“ prohlásil náměstek s tím, že by se zdražení zavedlo od ledna 2021.

Adam Scheinherr a Zdeněk Hřib

Foto: koláž Novinky.cz s Právo

Zlevníme, slibovaly strany

Ještě před dvěma lety před volbami ale strany naopak slibovaly zlevnění.

„Pražská MHD by nás měla dostat na místo včas a levně. Dnes to platí jen částečně. Není důstojné pařit se v tramvaji bez klimatizace a trčet v zácpě. Tady potom výhody MHD mizí. [...] Samozřejmostí jsou nákupy jízdenek platební kartou,” uvádí se v programu právě Prahy sobě.

Navíc společně s Piráty slibovali zavedení splátkového kalendáře, což dnes dopravní podnik stále neposkytuje.

„Roční jízdenka na MHD je sice o polovinu výhodnější než 12 měsíčních, pro rodinný rozpočet některých Pražanů je však tento jednorázový výdaj velká zátěž. Zavedeme možnost měsíčních plateb za celoroční kupon,” slibuje dále v programu Praha sobě.

„Zlevníme měsíční časové jízdenky na 400 Kč​. Rozdíl v ceně roční a měsíční jízdenky je nesmyslně velký. Pro sociálně slabší občany je někdy obtížné zaplatit několik tisíc za roční jízdenku najednou, a proto jezdí dráž,” psali Piráti ve svém volebním programu před komunálními volbami v roce 2018.

Zlevnění dopravy je navíc součástí i dlouhodobého celostátního programu pro komunální volby.

„Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo,” píší Piráti v dlouhodobém programu.

DPP musí hledat úspory

O zlevnění městské hromadné dopravy se v programu naopak nezmiňuje třetí koaliční partner Spojené síly pro Prahu. Jeho zástupci jsou ale nyní proti zdražování.

„Nevidím žádné úspory v činnosti DPP, vidím naopak nárůst peněz na právní služby, posudky a nevidím snahu hledat rezervy. Těžko to Pražanům vysvětlíme,” doplnila pro Novinky radní Hana Marvanová (za STAN) s tím, že o tom ještě bude muset jednat klub Spojených sil pro Prahu, za něž je v radě, ale zdražení nechce.

Hledání úspor uvnitř podniku požadují i Piráti. Cena jízdného podle nich musí být nastavena tak, aby byla dostupná pro každého.

„Zásadním požadavkem v diskuzi o jízdném je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP. Zejména v oblasti výběrových řízení a zakázek je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích dopravního podniku,” uvedli v pátek odpoledne v reakci na v médiích zveřejněné informace.

Už v minulosti se uvažovalo o tom, že by roční kupon mohl stát i přes pět tisíc, nakonec ale k tak velkému zdražení nedošlo. V roce 2015 ještě za předchozí primátorky Adriany Krnáčové (ANO) pak Praha snížila cenu z 4750 na současných 3650. Stoupl počet cestujících, přičemž podnik meziročně přišel o zhruba 160 milionů korun.

Názory na možné zdražení MHD
Většina dotazovaných Pražanů se zdražováním jízdného v MHD nesouhlasí. „Teď je málo práce a lidé potřebují více peněz. Čím více budou zdražovat, tím to bude jenom horší,“ řekla Novinkám jedna z cestujících.

Podobný názor mají i jiní obyvatelé hlavního města. „Zdražování jízdného se mi samozřejmě nelíbí. Čím je to levnější, tím je to samozřejmě pro nás všechny i pohodlnější,“ uvedl muž středního věku s tím, že by do budoucna zvažoval jinou formu dopravy, a to například kolo.
„Budu si muset utáhnout opasek,“ sdělila Novinkám další cestující.

Někomu však dražení nevadí. „Když tomu budou odpovídat služby, proč ne. Kolo může být dobrá varianta, ale pro člověka, který dojíždí 11-12 kilometrů šestkrát týdně do práce, je to každopádně na zváženou,“ uvedl další z cestujících.
Anketa
Vadilo by vám zdražení pražské MHD?
Ano
60.1 %
Ne
24.2 %
Je mi to jedno
15.7 %
Celkem hlasovalo 6364 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků