Článek
Kalousek si tak vysloužil pouze nálepku populisty, který se chce zalíbit. Kromě komunistů se totiž nikdo jiný do diskuse nezapojil. "Tento bodrý muž usoudil, že pánbůh je nespolehlivý a proto na něj nebude čekat a ujme se role sám", prohlásil poslanec KSČM Jaroslav Gongol. Podle něj si Kalousek myslí, že díky mediálně sledované kauze získá pověst boha.
Gongol přiznal, že si v katastru nemovitostí ověřoval majetkové poměry rodiny Kalouskových. Zjistil, že zatímco Kalousek má bydliště v Bechyni, jeho žena v Praze Strašnicích. Dotázal se proto šéfa lidovců, zda náhodou nepobírá od Sněmovny příspěvek na bydlení, z kterého hradí svůj pražský byt.
Na to Kalousek prohlásil, že by takový postup považoval za nemravný, a proto žádný příspěvek nepobírá, byť by na to měl nárok, neboť jeho volebním obvodem, kde má také svou poslaneckou kancelář, je Bechyně.
Co Kalouska osvítilo?
Dřívější Kalouskovy postoje k podobným návrhům na zrušení zdvojených náhrad na dopravu připomněl další poslanec KSČM Karel Vymětal. Uvedl, že sám navrhnul v minulosti již třikrát podobné kroky, přičemž poprvé Kalousek návrh podpořil, podruhé se zdržel a potřetí byl proti. "Nevím, co ho nyní tak osvítilo", dotázal se řečnicky Vymětal. Na to Kalousek uvedl, že poprvé posuzoval samotný návrh, zatímco v dalších případech spíš jeho předkladatele.
Komunisté pak shodně uváděli, že úspory, které by se mohly Kalouskovým návrhem novely platového zákona získat, jsou minimální a ve skutečnosti odvádějí pozornost od potřeby skutečných úspor. Poukazovali přitom na miliardy, o které stát přišel špatnou privatizací, sanací bank a vinou dalších kauz typu Diag Human.
Výhody a výhody
Kalousek ve svém návrhu chce zrušit bezplatnou leteckou dopravu pro zákonodárce s argumentem, že poslanci a senátoři dostávají až třicetitisícové příplatky na dopravu.
Kromě toho chce dát parlamentním funkcionářům, kteří mají k dispozici služební auto s kartou na benzín a zároveň dostávají příplatek na dopravu, na vybranou. Buď si nechají kartu a jejich příplatek se značně sníží, anebo ho budou pobírat v plné výši a přijdou o kartu. Příplatek na dopravu činí podle místa bydliště od 20 200 do 30 300 korun čistého měsíčně.
Kromě toho chce šéf lidovců připravit politiky o zvýšené diety při zahraničních cestách. Ty dosahují v případě zákonodárců a ministrů 2,5 násobek oproti ostatním zaměstnancům, v případě premiéra a šéfů parlamentních komor je to 3,5 násobek. Kalousek argumentuje tím, že politici při zahraničních cestách obvykle nic neutratí, neboť je o ně všestranně postaráno. Proto nevidí důvod, aby pobírali zvýšené diety.