Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jiří Tomaškovič, Právo

Poslanci byli rychlejší, chtějí zákaz kamionů v levém pruhu

Týden dusna a vzájemného obviňování kvůli kolapsu na nejstarší české dálnici D1 vyústil v bleskový návrh poslanců změnit paragrafy pro kamiony. Skupina poslanců ANO podpořená jednotlivci ze soc. dem. a KSČM v pátek poslala do hry stručnou novelu silničního zákona, která má zakázat na dálnicích jízdu kamionů v rychlém pruhu každý všední den od 6. do 22. hodiny.

Ilustrační foto Foto: Jiří Tomaškovič, Právo
Poslanci byli rychlejší, chtějí zákaz kamionů v levém pruhu

Změna má podle všeho slušnou šanci na schválení. Kromě toho by její prosazení nemuselo trvat měsíce, protože navrhovatelé žádají zrychlené projednání, tedy během jednoho dne.

Kromě toho ministr dopravy Dan Ťok (ANO) Právu řekl, že jeho resort schválil ve čtvrtek vyhlášku, která zavádí zákaz jízdy kamionů v levém pruhu přes nejhorší úsek na Vysočině a také v kopcích. „Je to první krok,“ sdělil. Sám ale pod poslaneckým návrhem, který původně slibovalo ministerstvo, podepsán není.

Připustil však, že poslanecká iniciativa je nejkratší cestou, neboť nemusí projít připomínkovým řízením resortů a stačí vyjádření vlády do třiceti dnů. Stanovisko ministrů přitom není pro zákonodárce nijak závazné.

Krušné chvíle mohou zažívat řidiči kamionů. S omezením nesouhlasí. Jejich chování, kdy v kritickém momentu zablokovali i odstavný dálniční pruh a znemožnili tak průjezd údržby i záchranářů, už šetří policie kvůli podezření z obecného ohrožení.

Dopravci jsou proti

„Myslím si, že vůbec nedává smysl zakazovat jízdu v levém pruhu plošně,“ citoval šéfa sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře server iDnes. Připomněl, že tam, kde jsou tři pruhy, jízda kamionu v rychlém pruhu zakázaná už je a dává to smysl. Argumentoval, že dopravci platí mýto za dálnici, nikoli za jednoproudou komunikaci.

„Podobný zákaz funguje i na Slovensku a funguje to,“ tvrdí ale ministr Ťok s tím, že i pro policii je změna zákona nástrojem, jak případné porušení vyřídit.

Situaci je třeba řešit, shodují se opoziční politici. „Vzhledem k tomu, co se odehrálo na D1, je každá změna, která usnadní průjezd, žádoucí,“ řekl šéf klubu lidovců Jan Bartošek.

S experty se chce poradit TOP 09. „Opatření, která na první pohled vypadají jako prospěšná, mohou situaci ještě zkomplikovat. A my si nechceme hrát na to, že jsme experty v silniční dopravě,“ podotkl předseda klubu Miroslav Kalousek.

Piráti mají jasno

Podle místopředsedkyně klubu STAN Věry Kovářové hnutí vítá každou iniciativu, která zlepší bezpečnost. „Problém je v tom, že návrh přichází v momentě, kdy došlo k totálnímu kolapsu na D1,“ řekla s tím, že ministr měl dost času na řešení. Okamurovci si chtějí nechat vypracovat analýzu. „Zatím se přikláníme k názoru, že zákaz jízdy kamionů by měl být omezený, nikoli plošný, ale budeme o tom diskutovat,“ sdělil Tomio Okamura.

Jasno mají piráti. „Návrh nepodpoříme, je to jen reakce na situaci na D1, kterou kamiony nezpůsobily,“ prohlásil šéf Ivan Bartoš. Připomněl, že už nyní existují limity pro předjíždění, kdy kamiony mohou jet 80 km/hod, navíc se chystá zákaz předjíždění v levém pruhu na zúžené vozovce. „Návrh není systémový a neřeší příčinu kolapsu na D1,“ dodal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků