Článek
To se dnes již může stát, například v případě, kdy je viník nehody pod vlivem alkoholu.
Změna zákona o pojištění za škodu způsobenou provozem vozidla je podle ministra vnitra Ivana Langera (ODS) součástí dohody ministerstva s českými pojišťovnami.
„Je to tam také proto, aby pojišťovny mohly tomu, kdo má třeba 100 průšvihů za rok, výši pojistného zvyšovat a naopak tomu, kdo nic nepáchá, jím hrazenou částku snížit. To by mělo být zohledněno,“ doplnil ministra jeho první náměstek Jaroslav Salivar.
S takovým okleštěním plnění povinného ručení kategoricky nesouhlasí advokát specializující se na dopravní nehody Josef Biňovec: „Je to od pojišťoven nemravný požadavek. Nikdo je přece nenutí, aby povinné ručení provozovaly. Jenže chtějí vydělávat čím dál víc, a tak se snaží z plnění velkých částek co nejvíce vyvléknout,“ řekl Právu. Varuje před tím, že by některé viníky nehod toto opatření mohlo stát existenci.
„Jednou se nějaký takový případ stát může. Pak třeba usnu za volantem, nevědomky opět překročím rychlost a potom taky můžu přijít o svůj veškerý majetek,“ řekl Biňovec.
Pojišťovny budou tlačit na změny
„Taková změna je hodně citlivá záležitost. Je třeba velmi přesně definovat, u jakých přestupků a dalších okolností by mohla pojišťovna plnění odmítnout. Pokud by to bylo uvedeno nejasně, ztrácí povinné ručení smysl,“ řekl Právu právník zabývající se silniční problematikou Tomáš Beran.
Při změně zákona by velmi důležitou roli hrálo, zda by platila pro všechny již uzavřené pojistky, nebo jen pro ty, které budou uzavřeny po jejím vstoupení v platnost.
„Pojišťovny se určitě budou snažit prosadit, aby změna platila pro všechny. Zpětná účinnost zákona je ale velmi na hraně. De facto by se nám tím měnily podmínky smlouvy, za kterých jsme pojištění uzavírali,“ vysvětlil Beran.