Hlavní obsah
Nehoda vlaků u Perninku Foto: Slavomír Kubeš, ČTK

Po tragické srážce vlaků inspekce žádá lepší zabezpečení tratí

Na trati na Karlovarsku, kde se v úterý tragicky srazily osobní vlaky, záleží řízení provozu na lidech, žádné zabezpečovací zařízení sledující pohyb vlaků tam není. Takových tratí tzv. typu D3 je v Česku osm desítek v délce zhruba 1700 km. Drážní inspekce už loni doporučovala zlepšit jejich zabezpečení.

Nehoda vlaků u Perninku Foto: Slavomír Kubeš, ČTK
Po tragické srážce vlaků inspekce žádá lepší zabezpečení tratí

Provoz na těchto tratích vypadá tak, že ve stanicích nejsou výpravčí a strojvedoucí si vysílačkou volají pro pokyny dispečerovi, který provoz řídí na dálku.

Úterní nehoda nebyla v posledních letech ojedinělá. Drážní inspekce od roku 2011 šetřila čtyři podobné případy srážky vlaků, konkrétně šlo o nehody u Vodňan, Chválkova, Rotavy a Ronova nad Doubravou. Inspekce proto loni doporučila zlepšit zabezpečení tratí s využitím levnějších automatizovaných systémů.

„Například u podobné události z loňského roku, kdy u Ronova došlo ke srážce osobního vlaku s nákladním vlakem, jsme dávali bezpečnostní doporučení. Spočívalo v tom, aby na podobných tratích bylo možné instalovat jiné zabezpečovací zařízení, než je drahé ETCS, aby tam šlo dát nějakou levnější variantu,“ řekl Právu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Co s tím?

V současné době jsou podle něj podmínky nastaveny tak, že by se všude mělo budovat ETCS, nebo nic.

ETCS (European Train Control System) je vlakový zabezpečovač, v tuto chvíli probíhá jeho budování na koridorových tratích. Podle Drápala existuje více výrobců levnějších zabezpečovacích systémů. „Když strojvedoucí odjede ze stanice, tak ho to automaticky zastaví,“ popsal.

Výzvy inspektorů se ale zatím v praxi nenaplnily. Správa železnic naznačila, že je to i otázka peněz. „Doporučeními inspekce se zabýváme, záleží ale také na finančních možnostech,“ řekla Právu mluvčí Radka Pistoriusová.

Dopravní odborář Jindřich Berounský v komentáři pro server Zdopravy.cz napsal, že srážce mohl zabránit ověřený systém zvaný radioblok, který automaticky nedovolí odjet vlaku bez svolení dispečera. Ten ale odmítá ministerstvo dopravy.

„Radioblok není zabezpečovací zařízení, plně neeliminuje možnou chybu traťového dispečera a již nyní není v souladu s předpisy EU,“ vysvětlil Právu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Správa železnic včera ujistila, že všechny tratě v Česku jsou plně zabezpečené, ale je nutné dodržování předpisů. Na méně vytížených regionálních tratích, jako je ta, kde se udála nehoda, funguje podle správy obdobný systém jako v sousedních státech, například v Německu.

Správa bude řešit, jak na postižené trati bezpečnost zvýšit. Konkrétně nerozhodla. K systému ETCS uvedla: „V této oblasti probíhá technický vývoj, který přináší některá úskalí a není ještě ukončen.“ Systém se bude testovat na trati Strakonice–Volary.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků