Hlavní obsah

Plzeňskou rozsáhlou industriální zónu Borská pole spojila se zbytkem města nová tramvajová trať. První zvědavci se po ní projeli v neděli odpoledne, pravidelnému provozu začne sloužit od pondělního rána.

Plzeň má novou tramvajovou trať

„Po patnácti letech příprav je hotovo,“ řekl Právu technický náměstek plzeňského primátora Pavel Šindelář (ODS). Na Borská pole denně dojíždí přes deset tisíc zaměstnanců, tisíce vysokoškoláků a zákazníků tamních nákupních zón. Doposud měli k dispozici jen pár autobusových a jednu trolejbusovou linku.

„Nová tramvajová trať se v Česku spouští po osmi letech,“ podotkl Šindelář s poukazem na fakt, že naposledy se něco podobného podařilo Praze v roce 2011. A v Plzni 25. května 1990 - tehdy se protáhla linka č. 1 o skoro dva kilometry z Mozartovy ulice na stávající konečnou v Bolevci.

Směr Borská pole

Nyní zprovozněný úsek měří třináct set metrů a prodlužuje nejvytíženější tramvajovou linku č. 4 - ta spojuje velká sídliště Lochotín, Košutka a Bolevec na severu města s centrem a čtvrtí Bory na jihu. Konečná už není u Borského parku, koleje teď odbočují z Klatovské třídy do kompletně zrekonstruované Kaplířovy ulice, po mostě překonávají čtyřproudovou výpadovku na Klatovy, míjí univerzitní kampus a končí poblíž obchodního centra Decathlon.

Dokončovací práce na nové tramvajové trati na lince č. 4 v Plzni

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Tramvaje se budou točit buď až tam, nebo na druhé točce před zmíněným mostem v Dobřanské ulici. „Až na konečnou bude zajíždět v průměru zhruba každý druhý spoj,“ sdělil René Vávro, mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Třeba v čase největší špičky mezi sedmou a osmou ráno projede po nové trati ve směru k univerzitě dvacet dva tramvají, z toho jedenáct až na konečnou.

Zprovozněním kolejiště se uleví i motoristům - po osmi měsících je opět průjezdná Kaplířova ulice. Ale jen na chvíli - na jaře se opět uzavře na několik měsíců kvůli rekonstrukci křižovatky s Klatovskou.

Za půl miliardy

Trať postavilo sdružení firem, jehož vedoucím účastníkem je slovenská firma TSS Grade. Smluvní cena činí 488 milionů korun bez DPH, podle Šindeláře ji vícepráce zvednou jen minimálně.

„Zatím je to přibližně o milion korun, což pokládám za obrovský úspěch,“ poznamenal Šindelář.

Šedesát procent nákladů pokrývá unijní dotace, součástí projektu je také už hotové parkoviště u úřadu práce a terminál pro linkové autobusy v Dobřanské ulici - ten má začít sloužit do června příštího roku.

Točku v Dobřanské má v rámci další akce doplnit zázemí pro tramvajáky a cestující. „Máme na něj třicet milionů, hotové bude v roce 2021,“ doplnil Šindelář. Ve stejném termínu by mělo kousek vedle přibýt i velké záchytné parkoviště pro více než tři stovky aut.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků