Hlavní obsah

Osm lídrů z každého kraje se utká v předvolebních debatách ČT

Právo, jp

Čtrnáct předvolebních krajských debat ve studiích České televize (ČT) v Praze, Brně a Ostravě s osmi debatujícími lídry z politických stran, které si přivezou do studií své publikum, jedna Superdebata ve čtvrtek před volbami z Prahy a volební studio letos bez exit-poolů (dotazy na voliče těsně po té, kdy vhodili hlas do schránky, koho volili). Takové jsou největší novinky letošních předvolebních debat ve veřejnoprávní ČT.

Foto: Jan Handejch, Právo

Moderátor Václav Moravec a Miroslav Kalousek (TOP 09)

Článek

Krajské debaty začnou od pondělí 25. září na stanici ČT 24 od 20.00 hodin a budou se vysílat vždy od pondělí do čtvrtka, tedy čtyřikrát týdně. Každý z debatujících lídrů, jejichž jména vzejdou z předvolebních výzkumů ČT, si může do studia přivézt deset svých podporovatelů a také své spolukandidáty. Dotazy z publika nebudou v předvolebních debatách umožněny.

„Kraje budou řazeny podle metody, která se osvědčila už loni u voleb do krajských zastupitelstev, tedy vzestupně podle počtu voličů v daném regionu. Patnáctá debata v předvečer voleb pak představí lídry relevantních politických stran, ze kterých pravděpodobně vyjde předseda příští vlády,“ sdělil na čtvrteční tiskové konferenci dramaturg debat Čestmír Franěk. Moderátorský tým krajských debat není ještě kompletní, ČT ho oznámí dodatečně. Velkou Superdebatu má moderovat Václav Moravec a sobotní Volební studio rovněž Moravec s Marcelou Augustovou. Exit –pooly nahradí průběžné výsledky Českého statistického úřadu, který je začne zveřejňovat půl hodiny po uzavření volebních místností.

Slovo dostanou všichni kandidující

Kromě toho ČT dá ve svém předvolebním vysílání prostor lídrům úplně všech kandidujících stran, hnutí a koalic ve speciálech Interview Daniely Drtinové, Události, komentáře a pořadu Politické spektrum. Kandidující budou mít prostor ze zákona pro své klipy, mohou dodat dva, každý v délce třicet sekund. Odvysílá je ČT 1, ČT 2 a ČT 24.

ČT si nechává zpracovávat předvolební průzkumy, které slouží jako podklad k vysílání předvolebních debat. Uskuteční je agentury STEM/MARK a MEDIAN zhruba sedm dní před vysíláním. Každého průzkumu se zúčastní tisíc respondent z kraje, kteří budou dotazováni osobně nebo po telefonu. Novinkou v dotaznících je, že nerozhodnutý respondent nebude nucen v dotazníku k výběru jedné strany.

Kromě toho letos pracuje pro ČT agentura TNS-AISA. Ta uskuteční celostátní průzkum předvolebních preferencí a aktuálních voličských nálad, který proběhne do voleb ve čtyřech vlnách. Všechna výsledná data budou kontrolována týmem, složeným ze zástupců ČT, výzkumných agentur a nezávislých odborníků.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám