Hlavní obsah

Na heliportu liberecké nemocnice už přistávají vrtulníky

Na nové obří ocelové trojnožce v areálu Krajské nemocnice Liberec už přistávají vrtulníky. Ve čtvrtek ráno si zdravotnický personál liberecké nemocnice na nově zprovozněném heliportu vyzkoušel přijímání pacienta.

Na heliportu liberecké nemocnice už přistávají vrtulníky

Pacienty si záchranáři s lékaři liberecké nemocnice předají v tzv. příjmové místnosti, která bude přístrojově vybavena pro poskytování péče o nemocné v akutním ohrožení života.

Výstavbou přistávacího místa pro záchranářské vrtulníky, které je spojeno úzkou lávkou s pavilonem chirurgických oborů, odpadla dosavadní praxe, kdy letecká záchranka přistávala na letišti na okraji Liberce, kde byli pacienti přeloženi do sanitního vozu a potom zdlouhavě transportováni přes centrum města do nemocnice.

Na heliportu liberecké nemocnice už přistávají záchranářské vrtulníky.

Foto: Jaroslav Švehla, Právo

„Pro pacienty to bude větší komfort,“ řekl ředitel Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Vladimír Hadač s tím, že patnáct minut navíc, které do této doby připadly na transport z letiště do nemocnice, hraje velkou roli při záchraně života a zdraví pacientů.

„Ošetřením na odborném pracovišti v kratším časovém intervalu se snižuje možnost komplikací,“ vysvětlil Hadač.

„Otevření heliportu je pro nás slavnostní událostí, protože jeho absence v areálu nemocnice byla velkou zátěží nejenom pro pacienty, ale také pro lékaře a záchranáře,“ konstatoval generální ředitel liberecké nemocnice Luděk Nečesaný.

Generální ředitel liberecké nemocnice Luděk Nečesaný

Foto: Jaroslav Švehla, Právo

O podobě heliportu se při plánování stavby vedly dlouhé spory. Existovalo několik variant, mezi nimiž bylo i přistávací místo na jedné z budov. Nakonec zvítězila samostatně stojící 20 metrů vysoká ocelová konstrukce v dolní části nemocničního areálu.

Neobvyklá stavba přišla na 41 miliónů korun, většinu nákladů pokryla evropská dotace. Ocelový skelet heliportu váží 230 tun a spojovací lávka dalších 31,5 tuny.

„Heliport je jedinečný koncepcí a vybaveností. Může být v provozu v zimě i v noci, protože je vyhřívaný a je vybaven světelnou řadou,“ řekl ředitel sekce letových standardů Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký a podotkl, že kruhová přistávací plocha o průměru 30 metrů je koncipovaná i pro typy vojenských vrtulníků Sokol, které jsou těžší a hlučnější.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků