Hlavní obsah
Obrněné transportéry, ze kterých bude vláda vybírat. Foto: Oldřich Danda, Právo

Ministerstvo chce znát cenu a parametry obrněnců, které nahradí zastaralá BVP

Ministerstvo obrany vyzvalo firmy, které se přihlásily do tendru na dodávky nových bojových vozidel pěchoty (BVP), aby specifikovaly své nabídky a uvedly technické parametry, cenu a termíny dodávek strojů. Těch chce armáda nakoupit 210 kusů za více než 50 miliard korun. Výrobci mají předběžné nabídky předložit počátkem října, informoval mluvčí resortu obrany Jan Pejšek.

Obrněné transportéry, ze kterých bude vláda vybírat. Foto: Oldřich Danda, Právo
Ministerstvo chce znát cenu a parametry obrněnců, které nahradí zastaralá BVP

Ministerstvo obrany již dříve oslovilo čtyři firmy, aby se tendru zúčastnily, a to společnosti BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), Rheinmetall Landsysteme a německé konsorcium PSM, což je společný podnik společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme.

Obrněnec Puma, které chce německé konsorcium PSM prodat české armádě, na cvičném koridoru v Mnichově.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Mezinárodní firma BAE Systems vyrábí ve Švédsku vozidlo CV90, nadnárodní GDELS nabízí španělsko-rakouský projekt Ascod a německá firma Rheinmetall Landsysteme by chtěla uspět s vozidlem Lynx. PSM se o zakázku uchází se strojem Puma.

V červenci všechny oslovené firmy potvrdily, že dokážou splnit všech 16 nepřekročitelných požadavků armády. Překvapivě tak učinila i Puma, která dosud nabízela stroj s jinými parametry. Na začátku srpna uplynula lhůta na podání námitek, a náměstek ministra pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha proto společnostem zaslal výzvu k podání předběžných nabídek. O jejím odeslání v pátek informoval Český rozhlas Radiožurnál.

Klíčové bude i zapojení tuzemského průmyslu

Výzva podle Pejška podrobně popisuje dodavatelům strukturu podávané předběžné nabídky, jakým způsobem a kdy ji podat. Ministerstvo nyní očekává, že dodavatelé konkretizují technické parametry nabízených vozidel, harmonogram dodávek a navrhnou cenu vozidel, školení, trenažerů, životního cyklu a náhradních dílů.

Nová verze švédského obrněnce CV-90 na střelnici u Baltského moře.

Foto: Oldřich Danda, Právo

„Dodavatelé budou muset dále souhlasit s procesními pravidly a předložit návrh zapojení českého průmyslu do zakázky,” dodal Pejšek. Předložení předběžných nabídek ministerstvo očekává na začátku října.

Předběžné nabídky budou poté posouzeny a následovat bude vlastní vícekolové jednání s dodavateli, během kterého chce úřad podle Pejška „zkvalitnit” nabídky ohledně ceny i technických parametrů. „Poté budou společnosti vyzvány k podání finálních nabídek. Tyto budou vyhodnoceny matematickým multikriteriálním modelem a návrh vítězného dodavatele bude předložen ministrovi obrany a vládě ČR,” doplnil mluvčí.

Pásový obrněnec Lynx

Foto: Oldřich Danda, Právo

Armáda požaduje 210 vozidel v sedmi různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako BVP, která mají uvézt 11 vojáků, mít věž s osádkou nebo kanon ráže 30 milimetrů. Další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna. Armáda zároveň požaduje téměř tři desítky servisních a dílenských vozidel na kolovém podvozku. Důležitým kritériem při výběru vítěze bude i rozsah zapojení českého obranného průmyslu na výrobě vozidel.

Jedním ze čtyř výrobců, mezi nimž chce obrana vybírat, je španělská odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod.

Foto: Oldřich Danda, Právo

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků