Hlavní obsah

Malešická spalovna z ptačí perspektivy: Tady se pálí odpad z Prahy, nyní s lepším kotlem

Novinky, ČTK, Kristýna Léblová, luh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Malešická spalovna, kam se sváží a kde se spaluje komunální odpad z celé Prahy, vyměnila jeden ze svých kotlů za nový a postupně chce modernizovat i další ze čtyř spalovacích linek. Při představování změn, které celkem vyjdou na 2,8 miliardy korun a jež mají přispět k ekologičtějšímu provozu, ve spalovně natáčel štáb Novinek.

Pražská spalovna modernizuje spalovací linky za téměř 3 miliardy. Podívejte se na ni z výšky Video: Novinky

 
Článek

Nový kotel by měl snížit emise oxidů uhlíku a dusíku o 40 až 50 procent.

„Kotle mají daleko vyšší kapacitu, ale zároveň podstatně nižší emise. Je to dáno vývojem technologií, které za posledních třicet let udělaly obrovský skok,” řekl k modernizaci zařízení z 90. let Aleš Bláha, ředitel spalovny a člen představenstva Pražských služeb, které ji spravují.

Akce proběhla letos za plného provozu, ostatní linky během těchto prací fungovaly dál.

„Rekonstrukce proběhla bez komplikací, a dokonce o něco dříve, než bylo plánováno. Jde o poměrně složitý proces a koordinačně náročnou práci. Jde ale o klíčové zařízení pro Prahu a její odpadové hospodářství, takže vysoké nároky na rychlost a kvalitu provedení rekonstrukce jsou zcela namístě,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček.

Rekonstrukce je součástí projektu s názvem GOLEM, který má za cíl během čtyř let renovovat všechny místní linky. „Rekonstrukce jako taková bude stát 2,8 miliardy. Linka co linka stojí 700 milionů, linky jsou identické,” poznamenal Bláha.

Společnost Pražské služby provozuje na území Prahy svá recyklační zařízení a takzvanou termickou koncovku v Malešicích. Spalovna má nyní kapacitu asi 330 tisíc tun odpadu ročně. Odpad se spaluje na čtyřech linkách, pára, která přitom vzniká, pohání turbogenerátor na výrobu elektřiny a tepla.

Produktem spalování je škvára, kterou by spalovna ráda využívala pro stavební práce. To ale naráží na evropskou regulaci, protože materiál může obsahovat těžké kovy. „Byli bychom velmi rádi, kdyby došlo ke změně legislativy tak, aby bylo možné škváru používat jako stavební materiál,” řekl Hlubuček.

Hlavním problémem provozu je biologický materiál ve směsném odpadu, který se nedá vytřídit a komplikuje spalování. Lidé by tak podle Bláhy měli třídit i odpad typu slupek od ovoce a zeleniny.

Reklama

Výběr článků

Načítám