Hlavní obsah

Lidé s vakcínou Janssen se mají nechat po dvou měsících přeočkovat, vyzvalo ministerstvo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidé očkovaní vakcínou Janssen od společnosti Johnson & Johnson budou prostřednictvím SMS osloveni, aby se nechali přeočkovat mRNA vakcínou od společností PFizer/BioNTech nebo Moderna. SMS obdrží ti, kteří byli očkováni před více než dvěma měsíci. Ukázalo se totiž, že účinnost vakcíny klesá rychleji, než se původně předpokládalo.

Foto: Matias Delacroix, ČTK/AP

Ilustrační foto

Článek

„Od pondělí začnou chodit SMS lidem, kteří mají vakcínu Janssen o tom, že mají být přeočkovaní mRNA vakcínou,” řekl ve čtvrtek ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).

Odborníci upozornili, že podle studií účinnost jednodávkové vakcíny klesá rychleji, než se očekávalo, zhruba po dvou měsících. U ostatních vakcín se počítá s přeočkováním po šesti měsících.

„Platí to, že tam je také maximální platnost certifikátu devět měsíců, ale doporučení je u vakcíny Janssen po dvou měsících,” dodal ministr. Přeočkování silně doporučuje, protože posilující dávka je podle něj pro ochranu očkovaného velmi důležitá.

Stát zkrátil platnost očkovacích certifikátů. U všech bude nutná další dávka

Domácí

Vakcínou Janssen očkuje v současné době 65 očkovacích centrech včetně velkých, kam mohou lidé chodit bez registrace. Podle Vojtěcha pro řadu lidí bylo atraktivní, že stačila jedna dávka.

„Myslím, že bychom ji měli mít k dispozici pro lidí, kteří mají třeba kontraindikované mRNA vakcíny. Ale do budoucna se bude asi spíš utlumovat,” dodal Vojtěch.

Z ostatních typů vakcín už ČR dál neobjednává vektorovou vakcínu AstraZeneca, v lednu byl měla být naopak dostupná proteinová vakcína od firmy Novavax.

Lidé, kteří mají zájem o očkování či aplikaci posilující dávky, se mohou přihlásit přes Centrální rezervační systém. Pokud splňují podmínky, mohou navštívit i očkovací místa, kde se vakcíny aplikují, i bez registrace.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám