Hlavní obsah

Klimkovice zavedou nízkoemisní zónu na podzim

– Klimkovice
Právo, Jiří Tomaškovič

Chvíle, kdy Klimkovičtí jako první v Česku vyhlásí ve městě nízkoemisní zónu, se kvapem blíží. Čekali na nařízení vlády, které stanoví pravidla pro tyto zóny. Dočkali se v minulém týdnu. Omezit průjezd městem chtějí už letos.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Klimkovičtí zastupitelé ve středu 13. února schválili peníze na zhotovení dopravní studie, následovat budou schůzky s místními podnikateli a obyvateli města. „Na nich si stanovíme jasná pravidla a zastupitelé pak následně rozhodnou, jaký typ zóny vyhlásí. Ve hře je jak nejmírnější tak nejpřísnější opatření,“ řekl Právu místostarosta Klimkovic Jakub Unucka (ODS).

Vyhlášení města nízkoemisní zónou chystají Klimkovičtí na podzim letošního roku. Platit začne rok nato. Nejpravděpodobněji tedy na podzim roku 2014. Celých 365 dní od vyhlášení budou mít řidiči na to, aby se připravili a svá auta vybavili emisní plaketou.

Vozidla s naftovými motory budou podle nařízení vlády rozdělené do čtyř emisních kategorií podle stáří vozu, benzínové motory budou mít kategorie dvě a tři emisní kategorie budou platit pro motocykly. Elektromobily a vozidla s palivovými články budou automaticky zařazené do nejvyšší emisní kategorie.

Plaketu, která bude podobná dálničním známkám, musí mít řidič viditelně umístěnu na vozidle, bude nepřenosná a stát bude 80 korun. Řidiči ji získají buď v obci s rozšířenou působností, nebo přímo na ministerstvu životního prostředí. 

Přes město si zkracují cestu kamióny

Každé město, které bude chtít vyhlásit část obce nízkoemisní zónou, musí řidičům zabezpečit objízdnou trasu, popřípadě také odstavná parkoviště. „Nyní musíme zpracovat kompletní dopravní studii. Odstavná parkoviště dělat nebudeme, protože u nás není městská hromadná doprava, která by řidiče s parkovišť svážela. Proto by nám nebyla k ničemu. Pro nás je klíčové, že kolem města vede objízdná trasa, kterou je dálnice D47,“ pověděl Unucka.

Klimkovice o zavedení nízkoemisní zóny uvažují už několik let. Důvodem, proč ji chtějí, je především silný provoz nákladních aut, které si přes město zkracují cestu. „Podle studie, kterou jsme si před časem nechali zpracovat, projede přes Klimkovice denně i tisícovka nákladních aut,“ uvedl starosta Klimkovic Zdeněk Husťák (ČSSD).

Některá míří přes lázeňské město s nákladem kamení pro polskou dálnici, jiná do Klimkovic sjíždějí z dálnice D 47 vedoucí na Ostravu. „Šetří tak za mýto. Navíc se tím, že uhnou z dálnice, vyhnou dynamické váze, která je nainstalovaná hned za sjezdem. Kdyby byla o kilometr dříve, bylo by to částečně vyřešené,“ doplnil starosta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám