Hlavní obsah

Každý pátý vrak se vrací zpátky na silnici

Právo, Josef Koukal

Bezpečnost na českých silnicích neohrožuje jen bezohlednost některých řidičů nebo zanedbané vozovky, ale stále častěji také černý obchod s vyřazenými autovraky, které se po pokoutní opravě vracejí zpět do provozu.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Zprovozňování totálně havarovaných vozidel, kdy v extrémních případech může být provozuschopný vůz doslova svařen ze dvou vraků, není podle odborníků v Česku nic neobvyklého. „Odhadujeme, že dvacet procent vozidel, která jsou pojišťovnami vedena jako likvidována s totální škodou, se v neznačkových servisech opraví a vrací se zpět do autorizované sítě,“ uvedl specialista automobilky Mercedes Benz Libor Vítkovský.

Pojišťovny ani po vyplacení pojistky za totální škodu na havarovaném automobilu nemohou dohlédnout na to, aby majitel svůj vrak nechal i fyzicky zlikvidovat. Ten zůstává jeho majetkem a často bývá předmětem dalšího obchodování. Ať už formou rozprodeje na náhradní díly nebo dokonce přestavby na pojízdný, ale krajně nebezpečný automobil.

Dostatečnou ochranu před opětovným uvedením takového vozidla do provozu přitom podle zástupců automobilek i pojišťoven nepředstavují ani technické kontroly a postup úředníků dopravních odborů při registraci aut.

Ladislav Samohýl ze Servisní pojišťovny to dokládá i příklady podobných vraků. „Majitel u takového vozu Audi uplatňoval škodu za 800 tisíc korun. Zjistili jsme, že šlo o vrak s VIN kódem překlepaným na auto, které jezdilo na Ukrajině,“ prohlásil Samohýl. „Přitom tento vůz u nás čtyřikrát prošel kontrolou na STK,“ podotkl s tím, že na majitele hodlá za pojišťovnu podat trestní oznámení a soudně uplatnit náhradu škody.

„Chybí subjekt, který by garantoval kvalitu oprav. Právě na tom parazituje šedá ekonomika,“ uvedl na adresu různých podomních autoservisů specialista na dopravní problematiku Jaromír Martinec.

Ani podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila zatím není k dispozici recept, jak situaci řešit. Zvlášť, když majitelé vozů mohou již přestavěná auta v dobré víře zakoupit v autobazaru nebo se spolehnout na práci servisu, který sice nespadá do sítě žádné značky, ale vlastní legálně licenci.

I Tržil připustil, že běžná technická kontrola nemusí sofistikovanější podvody servismanů odhalit.

Špatný technický stav vozidel označili loni policisté za příčinu 465 dopravních nehod, bylo to o 69 případů víc, než předloni. „Šlo třeba o špatně fungující brzdy nebo uvolněné kolo,“ podotkl Tržil. Při těchto nehodách však policie podle něj loni nezaznamenala žádné úmrtí.

Reklama

Výběr článků

Načítám