Hlavní obsah

Hluk z autodromu má tlumit vodní clona

Právo, koc

Ve snaze co nejvíce omezit šíření hluku do okolí přistoupila společnost Autodrom Most ke zkouškám dalšího z možných opatření. Ve spolupráci s odborníky prověřila minulý týden účinnost clony z vodní mlhy. Autodrom čelí kvůli hluku vycházejícímu z areálu trvalé kritice zejména obyvatel přilehlé zabydlené lokality.

Foto: Autodrom Most

Vodní clona byla vytvořena pomocí proudnic a dalších dostupných technologií hasičů.

Článek

„Clona uleví podle odborníků prostředí namáhanému značným hlukem až o 17 decibelů. Výsledky měření bychom se měli dozvědět v brzké době,“ uvedl výkonný ředitel autodromu Ivo Diviš.

Idea a způsob měření vycházejí z dlouhodobého výzkumu Richarda Nového, jednoho z předních a uznávaných expertů na problematiku hluku ze strojní fakulty ČVUT. Měření se uskutečnilo v době závodů motocyklů na velkém okruhu mosteckého autodromu, na dráze se najednou pohybovalo až 30 strojů.

„Improvizovali jsme, vodní clonu jsme vytvořili pomocí proudnic a dalších dostupných technologií hasičů. Pokud se z výsledků měření ukáže, že opatření je účinné, pořídíme profesionální zařízení. Bylo by zároveň šetrné k životnímu prostředí, použitá voda by recirkulovala,“ vysvětlil Diviš.

Vodní clona se podle něj používá i při likvidaci úniku chemických látek. „Pro nás je však důležité potlačení hlukové zátěže. Přivítali jsme proto, že k testování vodní mlhy jako tlumiče hluku přistoupili ve Spojených státech, a to u vojenských i civilních letišť, v jejichž blízkosti se nacházejí obytné budovy. Výsledky jsou podle všeho uspokojivé,“ doplnil výkonný ředitel.

Autodrom přistupuje k protihlukovým opatřením koncepčně, některá přijal už dříve. Vymezena jsou v provozním řádu, jenž vstoupil v platnost v prosinci. Týkají se provozní doby areálu, druhů akcí i norem.

Musí ucpat výfuk 

„Provoz na velkém závodním okruhu končí nyní každý den nejpozději v 18 hodin s výjimkou odůvodněných a s vedením města konzultovaných případů, přičemž hodinová polední pauza zůstává. Další ustanovení zakazuje v celém areálu autodromu pořádání závodů, testování či kurzů v jízdě smykem, tedy drifting,“ připomněl mluvčí autodromu Jan Foukal.

Zásadní úpravou, která se dotkne účastníků závodů, testování či volných jízd motocyklů, je povinnost opatřit výfuk svého stroje účinnou ucpávkou, takzvanou tlumicí vložkou výfuku. Motocyklů se týká i snížení maximálního limitu hluku.

„Vedle těchto opatření připravujeme další v návaznosti na dokončení hlukové studie. Už nyní ale můžeme říci, že investice do protihlukových opatření počítáme v řádech desítek miliónů korun,“ dodal Diviš.

Reklama

Výběr článků

Načítám