Hlavní obsah

Drážní inspektor: Strojvůdce jel asi příliš rychle

Novinky, Klára Beranová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Za úterní noční srážkou vlaků v Českém Brodě byla nejspíš příliš vysoká rychlost osobního vlaku. V rozhovoru pro Novinky to připustil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Strojvedoucí, který projel návěstidla přikazující stůj, měl podle něj zastavit a poté mohl pokračovat dál. Měl jet ale tak, aby byl schopný zastavit před stojícím drážním vozidlem nebo jinou překážkou.

Záznam: Vyprošťování vlaků v Českém BroděVideo: Novinky

 
Článek

Fungovalo na trati zabezpečení autoblok, které po projezdu soupravy návěstidlem se signálem stůj  vlak automaticky zastaví?

V tento okamžik nemáme ještě informace, že by mělo dojít v poruše. Budeme to samozřejmě ještě prověřovat.

Jak je tedy možné, že došlo i tak ke srážce?

To je zatím otázka šetření. Na autobloku svítí červené světlo, které říká, že následující traťový oddíl je obsazený jiným vlakem. Strojvedoucí jel dál, ale není to špatně, že na tento typ červené nezastavil.

Za srážku vlaků v Českém Brodě nejspíš může strojvůdce, jel na červenou

Krimi

Proč?

Jelikož je to na autobloku, tak se může rozjet a jet dál. Musí jet ale tak, aby byl schopný zastavit před stojícím drážním vozidlem nebo jinou překážkou. Červená ho primárně informuje o tom, že předchozí traťový oddíl je obsazený. Vzhledem k tomu, že se jezdí pouze v jednom směru, tak strojvedoucí ví, že proti němu nic nepojede.

Co má tedy dělat?

Pomalou jízdou se má přibližovat k tomu dalšímu návěstidlu, tam pravděpodobně bude vždycky vlak. Je to jiný systém než na jednokolejných tratích. Musel jet tak, aby šlo zastavit na vzdálenost, na kterou viděl.

Nebezpečná železnice: od začátku měsíce zemřeli při nehodách vlaků už čtyři lidé

Krimi

Takže dojížděl pomalu ten vlak před ním.

Pomalu asi ne, když do něho vrazil. Teď musíme zjistit proč. Jednou z variant je, že mohl udělat chybu v tom, že tam neviděl. Budeme ale nyní zkoumat rozbor rychloměru. I kdyby nám strojvedoucí řekl, že za to mohl, což už neřekne, tak bychom to zkoumali.

Foto: jap, Novinky

Srážka vlaků v Českém Brodě.

Drážní inspekce ročně eviduje na 150 případů, kdy vlak projede na červenou. Jak je to možné?

Strojvedoucí jsou lidé, kteří občas udělají chybu. Ne každé projetí je fatální. Za mimořádnou událost se bere i to, pokud zastavil metr za návěstidlem. I tato událost se prošetřuje, aby se tomu dalo předejít.

NKÚ: Zavádění evropského systému řízení železnic v Česku má zpoždění

Ekonomika

Jak se tomu dá více zabránit? Lze systém zdokonalit?

Systémy jsou a někde se už nasazují. Příkladem je ETCS (European Train Control System – pozd. red), tedy evropský systém. Ten vyhodnotí, že strojvedoucí jede příliš rychle a nebyl by schopen zastavit před další červenou, a tak mu to začne automaticky brzdit. Na trati mezi Úvaly a Českým Brodem by to mělo být implementováno v listopadu.

ETCS
Jedná se o automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje například zastavit vlak při nedovoleném projetí návěstidla, dohlíží také na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti.

Reklama

Výběr článků

Načítám