Hlavní obsah

Dálnicí D8 se zřejmě bude zabývat Evropská komise

Novinky, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ochránci přírody se snaží zablokovat průchod dálnice D8 chráněnou krajinnou oblastí (CHKO) České středohoří. Organizace Děti Země, Ekologický právní servis a Hnutí Duha se nyní dokonce obrátily na Evropskou komisi. Adresovaly jí stížnost, že stavba dálnice poškodí v CHKO rašeliniště a horské louky.

Foto: Leona Roháčková

Stále oblíbenější jsou i netradiční svatby. Tahle nevěsta své ano řekla v ZOO Olomouc

Článek

"Plánovaná trasa dálnice ignoruje šetrnější alternativy," tvrdí ekologové. Chtějí prosadit, aby nejcitlivějšími oblastmi CHKO vedl dálniční tunel dlouhý tři a půl kilometru. Jejich stížností se zřejmě bude zabývat Direktorát pro životní prostředí Evropské komise.

Dálnice D8 (Praha - Ústí nad Labem - hraniční přechod Krásný Les) bude měřit 92 kilometrů. V červnu 2001 na ní byl zprůjezdněn šestnáctikilometrový úsek z Nové Vsi do Doksan. Motoristé se tak již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Navíc je ve výstavbě 23 km dlouhý úsek z Trmic ke státní hranici s Německem.

Gordickým uzlem dálnice D8 zůstává 16,4 kilometru dlouhá trasa v CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Přes výjimku ze zákona se zde stavět stále ještě nezačalo. Sdružení Děti Země se obrátilo na ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL), aby byl znovu přezkoumán vliv dálnice na životní prostředí. Nyní probíhá odvolací řízení.

Politici se snaží stavbu uspíšit

"Když Děti Země uspějí, opozdí se výstavba D8 v CHKO minimálně o tři až čtyři roky. Všechna dosud vydaná rozhodnutí úřadů by totiž byla neplatná," řekl už dříve Právu Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic.

Přitom podle česko-německé mezivládní dohody se D8 má už v roce 2005 propojit hraničním mostem v Krásném Lese s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Na nutnosti termín dodržet se letos v dubnu při jednání v Praze shodl ministr dopravy Milan Šimonovský s německým spolkovým ministrem dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfredem Stolpem.

Překonat problémy s dostavbou D8 se snaží i Ústecký kraj a někteří politici. Například poslanec Josef Hejdar (ČSSD) hledá ve Sněmovně podporu pro přijetí speciálního zákona, jenž by o polovinu zkrátil zákonné lhůty při projednávání stížností na průchod dálnice CHKO a uspíšil vydání stavebního povolení.

Reklama

Výběr článků

Načítám