Hlavní obsah
Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Cyklisté mají mít vlastní ulice, auta by tam mohla jet jen rychlostí 20 km/h

Ministerstvo dopravy chce vyjít více vstříc cyklistům a do novely zákona o pozemních komunikacích vložit doušku o takzvaných cyklistických ulicích, v nichž by měli cyklisté přednost před motoristy. Pro auta by v nich platila povolená rychlost jen 20 kilometrů v hodině. V pondělí to uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Cyklisté mají mít vlastní ulice, auta by tam mohla jet jen rychlostí 20 km/h

Změny by ministerstvo rádo protlačilo na jednání Poslanecké sněmovny na začátku září, kdy se bude projednávat novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Dalším záměrem ministerstva pro zvýšení bezpečnosti cyklistů ve městech jsou takzvané cyklistické pruhy. Mají vznikat tam, kde není možné kvůli šířce komunikací pro provoz kol vyhradit samostatný pruh.

"Umožnilo by to vizuálně oddělit cyklistickou a automobilovou dopravu s tím, že automobily by do toho pruhu mohly vjíždět, ale měly by povinnost neomezit a neohrozit cyklisty," uvedl Čoček.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Ministerstvo zároveň zřídilo oddělení zaměřené na rozvoj cyklistiky a čisté mobility, které má výrazně zvýšit vnímání cyklistiky jako rovnocenného druhu dopravy zejména ve městech.

Tam, kde nelze jet výrazně rychleji

Plány na vznik cyklistických ulic se podle národního cyklokoordinátora Jaroslava Martínka už zpracovávají například v Uherském Hradišti nebo v Lysé nad Labem. Vznikat mají zejména tam, kde nebudou příliš zpomalovat automobilovou dopravu, jako jsou například historická centra měst s křivolakými uličkami, kde není možné stejně jet výrazně rychleji, dodal starosta Uničova a člen správní rady Asociace měst pro cyklisty Dalibor Horák.

Na výstavbu cyklostezek vyčlenilo ministerstvo dopravy v letošním roce 150 miliónů korun a stejný balík peněz předpokládá vyčlenit i v následujícím období. Kvůli nedostatku kvalitně zpracovaných projektů se ale v posledních letech stává, že se nepodaří vyčleněné peníze vyčerpat, doplnil Čoček.

To by do budoucna mohlo vyřešit poskytování až 85procentní finanční podpory na vznik dokumentace k projektům, kterou si dosud musely obce platit samy. Celkem ministerstvo od roku 2000 podpořilo cyklistickou dopravu více než 1,5 miliardy korun.

Anketa
Souhlasíte se vznikem ulic, kde by cyklisté měli přednost před auty?
ano
32.1 %
ne
67.9 %
Celkem hlasovalo 4714 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků