Hlavní obsah

Cyklisté budou moci jezdit městem i v protisměru

Právo, Jiří Novotný

Ulehčit jízdu cyklistům a definitivně zastavit masové rušení přechodů pro chodce má změna vyhlášky číslo 30/2001 o pravidlech a řízení provozu na pozemních komunikacích, kterou v nejbližší době podepíše končící ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Článek

Řidiče nejspíš vyděsí doplňková tabulka k dopravní značce Jednosměrný provoz, která povolí cyklistům ve městech jízdu v protisměru do jednosměrných komunikací. Cyklisté mají také dostat možnost volby mezi využitím silnice a cyklostezky. K čemu se tedy speciální cyklostezky zaváděly, je záhadou.

„Snažíme se plně integrovat cyklisty s ostatními účastníky silničního provozu,“ vysvětlil změny Právu ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy (MD) Josef Pokorný.

V pravidlech se proto má nově objevit víceúčelový jízdní pruh, který budou moci využívat cyklisté a za určitých podmínek i motoristé.

„Vyhláška úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením a nyní ji ještě posoudí komise legislativní rady vlády. To už je ale jen otázka několika málo dnů,“ dodal Pokorný.

Novelizovaná vyhláška nabude účinnosti možná už v srpnu a nejpozději v září. Slamečka tak splní slib, že ji podepíše bez ohledu na probíhající povolební vyjednávání ODS, TOP 09 a Věcí veřejných o nové koaliční vládě.

„Vyhlášku jsem odhodlán podepsat, dokud na to budu mít právo, a doufám, že mi to nebude vyčítáno. Ulehčení života cyklistům není politické téma, ale směr, kterým snad chceme jít všichni,“ řekl už dříve Právu ministr dopravy.

Ministerstvo
 napravuje chybu

Rušení přechodů pro chodce odstartovala v Česku předchozí novela této vyhlášky, v níž MD stanovilo, že pokud přechod přetíná tramvajový pás, musí být vybaven světelnou signalizací. Na to ovšem města neměla peníze a zvolila snadnější cestu – rušení přechodů na úkor bezpečnosti chodců.

Na dotaz Práva, kolik přechodů celkem ubylo, odpověděl Pokorný: „Jen v Praze jich byly zrušeny desítky. Poté, kdy jsme loni na podzim vydali metodický pokyn, to téměř ustalo. Stvrdit to ovšem ještě musíme další novelou.“

Jak se v návrhu vyhlášky uvádí, tam, kde by světelná signalizace mohla způsobit tvoření kolon vozidel, nebude už její instalace povinná. Na vozovce se ale musí namalovat nápis Pozor, tram!.

Reklama

Výběr článků

Načítám