Hlavní obsah

Cestování autobusem už lacinější než vlakem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Většina firem, které provozují autobusovou dopravu, se zdražit jízdné nechystá. Pro cestující, kteří si nepořídí kartu Z a nevyužívají ani možnosti slev, které nabízejí České dráhy (ČD), tak bude i po Novém roce cestování autobusem většinou levnější než vlakem. Vyplývá to z průzkumu Práva.

Foto: Vratislav Konečný

Jeptišky na Sněžku téměř běžely

Článek

Naopak dráhy už oznámily, že od 12. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, zvednou ceny karty Z, kilometrické banky, Senior pasu i týdenních, měsíčních a čtvrtletních předplatních jízdenek. Ceny základního jízdného však ani ČD nezmění. [celá zpráva]

"Pokud jde o změnu cen u slev, reagujeme tím po vzoru silničních dopravců na zvyšující se ceny motorové nafty," zdůvodnil nedávno zdražení náměstek generálního ředitele ČD pro obchod a provoz Jiří Kloutvor.

Za méně peněz více muziky

Poznatky zpravodajů Práva ovšem tvrzení ČD o zdražování na silnicích a větší láci vlaků rozhodně nepotvrzují. "Zdražení neplánujeme," ujistil například finanční ředitel znojemské dopravní firmy Čas-Service Rostislav Polach.

Cesta autobusem tohoto dopravce do Prahy s odjezdem ze Znojma v 5.20 hodin trvá tři hodiny a deset minut. Pasažér za ni zaplatí 162 korun. Svezení vlakem s odjezdem ze Znojma v 5.46 hodin skončí tři minuty po desáté hodině, tedy po čtyřech hodinách a sedmnácti minutách, přičemž obyčejné jízdné je ve 2. vlakové třídě 424 korun, a zákaznické (s kartou Z) 260 Kč.

Na autobusových linkách, provozovaných Orlobusem Nové Město, bude i po Novém roce cestující platit jízdné v dosavadní výši. Za jízdenku z Hradce Králové do Prahy tak vydá 78 korun. Ve vlaku je z Hradce do hlavního města obyčejné jízdné za 140 a zákaznické za 86 Kč.

Záleží na vývoji trhu s ropou

Zdražení zatím nechystá ani ČSAD Brno. "Není to teď na pořadu dne. Sledujeme však pozorně, co dělá kurs dolaru a světové ceny nafty," sdělil jeden z vedoucích pracovníků.

Z Brna do Prahy se pasažér s ČSAD dostane za 135 korun. Ve vlaku by za obyčejné jízdné zaplatil 294 korun a zákaznické činí 182 Kč.

Z Ostravy do Prahy zajišťují autobusové spojení čtyři dopravci. Žádný z nich zatím zvýšení ceny jízdného neavizoval. Podle pracovníků informací o odjezdu autobusů účtuje dopravce Stanislav Kovařík za jednu jízdu 260 korun, Capital Express 280 korun, CDF 250 korun a ČSAD Ústí nad Orlicí 260 korun. Zhruba stejně drahé je i cestování do hlavního města vlakem - na zákaznické jízdné za 260 Kč.

O zdražení autobusové dopravy uvažuje naopak ČSAD Plzeň. "Jednáme na toto téma s krajem. Vzhledem k cenám nafty předpokládám, že ke zvýšení jízdného v příštím roce skutečně dojde," řekl Právu ředitel této firmy Miroslav Hucl.

Plzeňské ČSAD provozuje v současné době na lince do Prahy a zpět sedm párů autobusů. "Měli jsme jich osm, ale jeden jsme zrušili poté, co na stejné trati začala jezdit firma Student Agency," informoval Hucl.

Poradí se s obcemi

Se zdražováním zatím nepočítá nymburská společnost ČSAP. Situace se ale může změnit, jestliže začne znovu prudce stoupat cena nafty.

Nymburský dopravce zajišťuje dopravní obslužnost v severovýchodní části Středočeského kraje a stejné ceny drží už třetím rokem. V minulosti přitom bývalo pravidlem, že se částky za jízdné po dvou letech o osm až deset procent navyšovaly. O změnách by se vedení ČSAP poradilo se zástupci jednotlivých obcí, pro které zajišťuje dopravní obslužnost.

"Shromáždění starostů by mělo proběhnout ještě letos nebo začátkem příštího roku. Tam se také hlasuje o případném zdražení," sdělil dopravní náměstek ČSAP Jiří Janeba.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám