Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Češi po 15 letech o fungování EU moc nevědí, dotace ale dostávají rádi

Ačkoliv se Česká republika stala členským státem Evropské unie v roce 2004, česká veřejnost má o jejím fungování nejasné představy. Dotace z unijního rozpočtu sice většina lidí (68 procent) považuje za přínosné, nicméně o jejich rozdělování lidé nevědí téměř nic. O skutečnosti, že příjmy ČR z unijního rozpočtu jsou vyšší než platby, tak ví pouze čtvrtina lidí, plyne z průzkumu STEM.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Češi po 15 letech o fungování EU moc nevědí, dotace ale dostávají rádi

„Představa o poměru plateb a příjmů ČR do a z rozpočtu EU je mlhavá. Necelá polovina občanů (45 procent) jednoduše neví, a ani se neodváží odhadnout, kolik peněz ČR od EU dostává. Třináct procent si dokonce myslí, že dáváme více, než dostáváme. Osmnáct procent si myslí, že dáváme stejně, jako dostáváme,” plyne z průzkumu.

Do ČR přitom prostřednictvím unijních fondů přišlo od roku 2004 přes 1,4 bilionu korun, zatímco odvody dosáhly necelých 617 miliard korun. Ke konci roku 2019 tak Česká republika získala přes 809 miliard.

Veřejnost nemá přehled ani o tom, že ČR bude čistým příjemcem i v nyní diskutovaném rozpočtovém období. To, že bude ČR dostávat více než odvádět, si přitom myslí pouze sedm procent respondentů.

Češi sice o fungování unijních fondů mnoho nevědí, na druhou stranu považují tyto dotace za přínosné. Podporuje je 68 procent dotázaných, zatímco opačný názor má necelá třetina veřejnosti (32 procent).

EU přispěla na nemocnici? To ani nevím...

Lidé jsou značně skeptičtí ke smysluplnosti vynaložení dotací. Jako neúčelné je označuje 70 procent lidí, opačný pohled má 30 procent dotázaných. Na konkrétní projekt spolufinancovaný z Unie si nevzpomene více než polovina lidí (52 procent). Četné cedulky u silnic, hřišť, ale i nemocnic, škol a další infrastruktury se tak zjevně míjejí účinkem.

Průzkum proběhl v rámci dlouhodobé časové řady loni v říjnu a zapojilo se do něj 1002 respondentů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků