Hlavní obsah
Zájem o prohlídku zámku v Opočně byl letos nebývalý. Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Češi brali v létě památky útokem

Cizinci chyběli, Češi nám to ale o prázdninách mnohonásobně vynahradili. To tvrdí většina zřizovatelů hradů, zámků a dalších památek v Česku. Někde za dva letní měsíce dokonce dohnali ztrátu způsobenou pandemií koronaviru na jaře. Někde zabraly i slevové vouchery.

Zájem o prohlídku zámku v Opočně byl letos nebývalý. Foto: Ludmila Žlábková, Právo
Češi brali v létě památky útokem

Jihočeský kraj se stal přes léto jedním z nejnavštěvovanějších krajů v České republice. Na státní hrady a zámky tady zavítalo v červenci a v srpnu přes půl milionu turistů a ubytovací kapacity v regionu byly plné z devadesáti procent.

Chceme přilákat turisty i v podzimních měsících
Jaromír Polášek, Jihočeská centrála cestovního ruchu

Kvůli koronavirové krizi nabízel Jihočeský kraj jako jeden z prvních ještě před prázdninami slevové vouchery, a to jak na ubytování, tak na vstupy do zoologických zahrad či muzeí. Ty během dvou měsíců využilo dvanáct tisíc lidí. Kraj na slevy, kdy návštěvníci museli v kraji přespat minimálně tři noci, uvolnil třicet devět milionů korun. Vyčerpalo se jedenáct milionů.

Podle centrály cestovního ruchu lidé navštěvovali nejen známé zámky jako Hluboká nad Vltavou nebo Český Krumlov, obrovský nápor turistů zažilo například okolí Třeboňska či České Kanady na Jindřichohradecku.

„Na jih Čech přijeli především Češi. Koncentrace turistů odpovídá tomu, že byly zrušeny velké akce a lidé se víc rozředili do pěší turistiky, cykloturistiky, navštěvovali památky i muzea,“ řekl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu. Slevy na dovolenou v Jihočeském kraji platí až do listopadu.

„Chceme přilákat turisty i v podzimních měsících. Bohužel nám odpadá takzvaná firemní turistika, kdy firmy ruší pobyty, protože nevědí, co kvůli koronaviru bude. A vracejí se roušky a lidé se opět začínají bát. Proto bychom chtěli, aby slevové vouchery využívali turisté i na víkendové pobyty, tedy na dvě noci,“ dodal Polášek.

Nejnavštěvovanějším středočeským městem je Kutná Hora s chrámem sv. Barbory, kostnicí, unikátním historickým centrem nebo někdejšími stříbrnými doly. Letos ale všechny tyto památky tvrdě doplatily na pandemii a omezení turistického ruchu.

„Za srpen ještě nemáme čísla, ale v červenci jsme měli velký propad. V chrámu sv. Barbory je to o polovinu méně lidí, v kostnici je propad ještě více než o polovinu,“ řekla Právu ředitelka Průvodcovské služby Kutná Hora Andrea Kapounková.

Vouchery vydávané Středočeským krajem tady moc nezabraly, protože se vztahovaly jen na památky spravované krajem a samotná Kutná Hora žádné takové pobídky neměla.

Jeden z nejhorších propadů návštěvnosti hlásí i Pražský hrad.

Správa Pražského hradu podle svého mluvčího Jana Pastora zaznamenala v srpnu asi čtvrtinovou návštěvnost oproti loňskému roku, propad se pohybuje kolem 75 procent. Úbytek financí ze vstupného je tak třeba řešit přerušením některých rekonstrukcí v areálu.

„První kroky, které jsme museli kvůli koronaviru učinit, abychom měli prostředky na provoz a samozřejmě také na nutné rekonstrukce, které už nebylo možné odsunout, bylo přesunutí prostředků z oblasti kultury a také zastavení zbytných oprav,“ uvedl Pastor.

Za tři měsíce letošní sezony, tedy od června do konce srpna, navštívilo renesanční zámek v Opočně na Rychnovsku na 50 tisíc lidí. Tedy tolik, kolik za celý loňský rok.

„Absence zahraničních turistů se nás příliš nedotkla, protože i v běžné sezoně je většina našich návštěvníků domácích,“ poznamenal kastelán. „V některé dny bylo nutné, aby provázel prakticky každý, kdo zná průvodcovský text,“ dodal Kořínek.
Přestože Plzeňský kraj nenabízel turistům vouchery, stejně se některým místům podařilo trhnout rekordy v návštěvnosti. Například plzeňská zoologická zahrada hlásí nejúspěšnější červenec všech dob.

„V červenci bylo v zoo 104 tisíc lidí, byl to nejlepší červenec všech dob. Srpen by měl být v návštěvnosti podobný,“ řekl mluvčí zoo Martin Vobruba.

Také velmi populární Šumavské trojhradí, státní hrady Velhartice a Rabí a městu Kaš­perské Hory patřící Kašperky, v okolí Sušice navštívil rekordní počet zájemců.
Podle ředitele českobudějovické pobočky Národního památkového ústavu Petra Pavelce přišlo jen na Rabí od 1. července do zhruba poloviny srpna letos přes 40 tisíc lidí, což je oproti stejné době loni o sedm tisíc lidí více.

Zhruba o jedenáct tisíc turistů více než za stejné dva prázdninové měsíce minulého roku dorazilo do Lednice na Břeclavsku. Na propadu návštěvníků v této sezoně to ale nic nezmění. Jarní pokles, mimo jiné i pro absenci školních výletů, lepší léto nedožene.

Dorazili už i Rakušané

„Osmdesát procent návštěvníků, možná i více, tvoří domácí turisté. Na druhém místě jsou Slováci a v posledních dnech dorazili i Rakušané,“ uvedla kastelánka lednického zámku Ivana Holásková.

„Podzimní měsíce bývají kaž­doročně ve znamení zájezdů. Kalendář objednaných termínů pro organizované skupiny ale zeje prázdnotou. Nehlásí se výpravy ani z domova, ani ze zahraničí,“ říká kastelánka.

Také Moravskoslezský kraj zaznamenal letos v létě zvýšený zájem o památky. „Návštěvnost je u nás letos obrovská. Auta parkují, kde se dá. Přitom máme kvůli rekonstrukci otevřeno jen přízemí a část schodiště,“ sdělil například Právu kastelán zámku v Linhartovech na Bruntálsku Jaroslav Hrubý.

Aby se turistická sezona v regionu prodloužila, přišel Moravskoslezský kraj s projektem Památky zdarma, v jehož rámci bude mít téměř 60 turistických cílů v září a říjnu vstup zdarma. Na úhradu vstupného, které se zavázalo hejtmanství za lidi zaplatit, má jít přes 30 milionů korun.

„Počítáme navíc s tím, že turisté přivezou peníze a budou je v kraji utrácet, čímž podpoří místní podnikatele,“ vysvětlila mluvčí kraje Nikola Birklenová.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků