Hlavní obsah

Billboardy s vlajkami měly být pryč už rok. Do konce září zmizí, slibuje Ťok

Novinky, zpe, bož
Praha

Už je to téměř rok, co měly od dálnic zmizet billboardy. To se ale nestalo a silnice jich pořád lemuje dost. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nyní slibuje, že se to změní. Prý se domluvil s firmou Czech Outdoor, že společnost začne billboardy s českými vlajkami odstraňovat. Zmizet by měly do konce září.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Billboard na D1.

Článek

„Výsledkem jednání je, že (Czech Outdoor – pozn. red.) nebude čekat na definitivní rozhodnutí Ústavního soudu, což byl důvod, že nemohou billboardy odstraňovat,“ řekl v pondělí České televizi Ťok.

Novinkám to potvrdil mluvčí ministerstva Jakub Stadler. „Ve středu k tomu chystáme tiskovou konferenci, na které představíme detaily,“ uvedl.

Společnost Czech Outdoor podobnou dohodu s ministerstvem uzavřela i vloni. Každý den měla odstranit pět billboardů, to se ale nedělo.

Na Ústavní soud se kvůli možnému rozporu novely zákona s ústavními právy na ochranu majetku obrátila skupina 17 senátorů.

Ťok: Budeme odstraňovat všechny

Billboardy měly od dálnic a silnic prvních tříd zmizet vloni v září, v ochranném pásmu jich ale zůstala polovina, za což je kritizováno ministerstvo dopravy.

„My budeme pravděpodobně odstraňovat všechny – vlajkové nebo nevlajkové,“ sliboval ještě vloni v létě Ťok.

Dan Ťok o tom, že stát nemá páky na odstraňování billboardůVideo: Novinky

Následně ale svá vyjádření mírnil. Zjistil prý, že zákon, který byl přijat v roce 2012, je složitý a stát má svázané ruce. Na odstraňování billboardů prý navíc nemá dostatečné kapacity.

„Tento zákon byl přijat v době, kdy ANO nebylo ve vládě. Jestliže někdo napíše v roce 2012 komplikovaný zákon, tak jak ten zákon dnes uděláte jednodušší? Zákonodárce nepočítal s tím, že tu někdo nechá 1300 billboardů a nechá to na státu,“ řekl v březnu v rozhovoru pro Novinky.

„Sám jsem nešťastný z toho, jak jsou ty principy pro odstraňování administrativně náročné. Z hlediska rychlosti je státní aparát velmi pomalý,“ dodal.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bylo do poloviny srpna odstraněno přesně 532 reklamních zařízení. Od dálnic tak zbývá odstranit něco kolem osmi stovek billboardů.

Pětiletá lhůta

Odstranění reklamních ploch z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy nařídila jejich majitelům novela zákona o pozemních komunikacích již od 1. září 2017 po předchozí pětileté lhůtě.

Navzdory tomu většina z nich u komunikací zůstala. Po následující prvotní výzvě měli majitelé billboardů ze zákona ještě pět dní na nápravu stavu.

Pokud ani pak reklamní plochu neodstranili, úřady měly reklamu do 15 dnů zakrýt a billboard následně zlikvidovat. To se dělo jen výjimečně. Náklady spojené s odstraněním jednoho billboardu se podle ŘSD pohybují v řádu desítek tisíc.

Reklama

Výběr článků

Načítám