Hlavní obsah
TriHyBus - vodíkový autobus, který jezdil v Neratovicích. Ilustrační foto Foto: ÚJV Řež

Autobusy v Ústí budou jezdit na vodík

Krajská metropole Ústí nad Labem získala dotaci ve výši 30,7 milionu korun na výstavbu vodíkové plnicí stanice. Stát bude na okraji areálu chemičky Spolchemie, která bude i dodavatelem vodíku.

TriHyBus - vodíkový autobus, který jezdil v Neratovicích. Ilustrační foto Foto: ÚJV Řež
Autobusy v Ústí budou jezdit na vodík

Ústí chce smýšlet ekologicky, stavbu stanice proto označuje jako zlomovou událost. Na vodík mají jezdit nejprve autobusy městské hromadné dopravy, první už v roce 2021, kdy má být stanice hotová. „Jde o dlouhodobý projekt, který je předjednaný s vedením chemičky. Ta by měla být i investorem dočišťovací stanice tak, aby měl vodík správnou kvalitu pro vozy,“ řekl primátor Petr Nedvědický (ANO).

Chemička Spolchemie vyrábí vodík jako vedlejší produkt při výrobě chloru a hydroxidů. Využívá ho pro výrobu kyseliny chlorovodíkové a páry. Produkovaný vodík pro vozy musí mít téměř stoprocentní čistotu. Cena výstavby vodíkové plnicí stanice se pohybuje mezi 25 a 50 miliony korun podle počtu stojanů. „Chtěli bychom se blížit ke třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel brát na stavbu úvěr,“ uvedl Nedvědický.

Město požádalo o dotaci na pořízení autobusů na vodík. V roce 2021 by měly v Ústí jezdit nejméně tři. Jeden stojí podle primátora zhruba 20 milionů korun. „Jsou zhruba o čtyři miliony korun dražší než parciální trolejbusy,“ uvedl Nedvědický.

Právě nové parciální trolejbusy, tedy ty, které mají i baterii a mohou jet část trasy mimo troleje, nedávno město pořídilo. Další autobusy na vodík by mohl pořídit také Ústecký kraj. Dojezd autobusu s vodíkovým pohonem je na jednu plnou nádrž až 350 kilometrů.

Jejich provoz je dražší než u klasických, ale podle primátora je důležitější ekologický provoz. „Budeme-li uvažovat s odpisy autobusů, je provoz těch vodíkových jednoznačně dražší,“ řekl primátor s tím, že díky memorandu s chemičkou by měla být ale cena vodíku v Ústí nižší, než je na evropském trhu.

Rozšíření i v dalších městech

Vodíkovou plnicí stanici chystá také chemička Unipetrol v Litvínově na Mostecku, kde vodík vyrábí. „V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích, a to v Litvínově, v Praze na Barrandově a v Brně. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ řekl ČTK mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

Vodíkové autobusy již jezdí v Německu, Portugalsku, velký podíl mají v městské hromadné dopravě v Londýně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků