Překvapením je, že se zavázala splnit všechny základní požadavky české armády i německá firma PSM, která vyrábí obrněnce Puma pro německou armádu. Tyto vozy přitom mají pouze automaticky ovládanou věž a česká armáda požaduje, aby byla věž řízena posádkou.

„Všichni čtyři uchazeči se písemně zavázali, že vyhovují všem 16 no-go (nepřekročitelným) požadavkům. A s největší pravděpodobností do další fáze výběrového řízení postoupí všechny čtyři uchazeči,“ řekl Právu náměstek ministra obrany Filip Říha.

Bojové vozidlo Puma

Bojové vozidlo Puma

FOTO: Právo

Nad německou Pumou zatím visel otazník. Obrněnce používá Bundeswehr, který si objednal 350 kusů v jedné verzi. Problémem je, že je vyráběn pouze s bezosádkovou věží a vejde se do něj jen devět vojáků.

Původně švédský vůz CV-90

Vozidlo CV-90

FOTO: Oldřich Danda, Právo

Česká armáda přitom chce, aby nové BVP uvezlo 11 vojáků a mělo věž s osádkou.

Důležitým kritériem při výběru vítěze bude i rozsah zapojení českého obranného průmyslu na výrobě vozidel. Musí být minimálně 40 procent z nabídkové ceny zakázky.

Jedním ze čtyř výrobců, mezi nimž chce obrana vybírat, je španělská odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod.

Jedním ze čtyř výrobců, mezi nimiž chce obrana vybírat, je španělská odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod.

FOTO: Oldřich Danda, Právo

Do tendru ministerstvo přizvalo španělskou odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod, švédsko-britský podnik BAE Systems s obrněncem CV-90, a dvě německé společnosti - PSM, ta vyrábí pro německou armádu obrněnce Puma, a Rheinmetall Landsysteme, ten nabízí svou novinku Lynx.

Pásový obrněnec Lynx

Pásový obrněnec Lynx

FOTO: Oldřich Danda, Právo