Předchozí ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přitom ujišťoval, že do vlády půjde návrh nových bodů nyní v červnu. Jeho nástupce Vladimír Kremlík (za ANO) se však chce s návrhem nejprve důkladně seznámit.

Na dotaz Práva, kdy tedy nový bodový systém předloží vládě, Kremlík v úterý odpověděl: „Budu se snažit, aby se tak stalo co nejdříve, žádný termín ale uvádět nebudu. Musím si být jist, že za tím, co nakonec vládě předložíme, si můžeme skutečně stát.“

FOTO: Právo

K návrhu nového bodového systému uspořádalo v úterý ministerstvo dopravy workshop. Jak na něm sdělil vedoucí odboru komunikace Jakub Stadler, vypořádání zhruba 200 připomínek potrvá ještě do konce srpna nebo začátku září. Teprve pak bude tuto novelu zákona o silničním provozu možné předložit vládě a zaslat ke schválení parlamentu.

Pokuty za nedodržení odstupu

Kremlík potvrdil, že návrh ještě dozná změn. Četné připomínky jsou totiž k chystanému zavedení řidičského průkazu na zkoušku pro začínající motoristy i k pokutám, které mají být za nedodržení bezpečného odstupu mezi vozidly.

MD navrhuje, aby tato bezpečná vzdálenost byla u nákladního auta nejméně padesát metrů a u osobních aut alespoň třicet metrů. Pokud by ji řidič porušil, mají mu hrozit čtyři body a pokuta ve správním řízení až 10 tisíc korun.

Oříškem ovšem je, jak tento přestupek bude policie řidiči prokazovat a jak i on sám zjistí, kolik metrů vlastně právě jede za vozidlem před ním. Zpočátku tedy zřejmě bude možné postihovat tento přestupek pouze tam, kde je instalováno úsekové měření rychlosti s kamerami. Navíc se nepočítá, že by policie dodržování bezpečné vzdálenosti kontrolovala ve městech.

„Určeno je to jen pro dálnice a silnice první třídy a rychlost vozidel nad 80 kilometrů v hodině,“ ujistila účastníky workshopu vedoucí oddělení dopravní legislativy MD Jana Budíková.

Viníkovi až 100 tisíc

Shoda naopak podle Kremlíka panuje na hlavním pilíři celého návrhu nových bodů, tedy zpřehlednění celého systému a lepší informovanosti řidičů. Ti mají být zpravováni o každé změně svého bodového konta. Stačí, když o to daný úřad požádají, a budou pak informace průběžně dostávat e-mailem, esemeskou či přes datovou schránku.

Zásadní změnou je, že místo nynějších dvou až sedmi bodů budou v novém systému pouze dvě kategorie. Šest bodů pro ty nejvážnější přestupky a čtyři pro relativně méně nebezpečné.

Pokuty ve správním řízení budou podle závažnosti přestupků rozděleny do čtyř skupin: 25 až 75 tisíc Kč, 7 až 25 tisíc Kč, 4 až 10 tisíc Kč a 2 až 5 tisíc Kč. V případě, že řidič způsobí dopravní nehodu, bude možné zvýšit pokutu až na dvojnásobek, maximálně však na sto tisíc korun.
Až na čtyřnásobek proti nynějšímu stavu se má zvednout postih za ujetí od nehody. Problémem ale je, že návrh MD zatím nerozlišuje, jestli viník ujel od nehody, kde se jen zohýbala karoserie, nebo zda při této nehodě došlo k újmě na zdraví.
Blokovou pokutou budou moci policisté hned na místě řešit jenom přestupky, za něž není možné uložit zákaz řízení. Tyto pokuty budou na rozdíl od dnešní praxe stanoveny pevně. Pouze u nejméně nebezpečných přestupků má být pokuta hned na místě do 1500 korun a policista se navíc bude moci rozhodnout, zda to nevyřešit jen domluvou.

Otázkou ovšem je, co s návrhem nového bodového systému udělá parlament, kde lze téměř s jistotou očekávat stovky pozměňovacích návrhů. Nový systém, který MD chystá už tři roky, navíc zřejmě nezačne platit dříve než v roce 2021.