Na značně zavádějící etiketu v supermarketu Novinky upozornila zákaznice, která produkt vyfotila v jedné z pražských prodejen. „Při čekání ve frontě to bylo docela úsměvné rozptýlení,” uvedla Veronika Svobodová.

Poněkud méně úsměvné však musí být pochybení pro řetězec Penny Market, potažmo mochovského dodavatele zeleniny. Označování „Česká potravina” je sice dobrovolné, ale pokud je producent používá, musí dodržet zákonné podmínky, které stanovilo ministerstvo zemědělství.

Obalem se bude zabývat inspekce

„Označení Česká potravina je možné používat pouze, pokud 100 procent všech složek celkové hmotnosti nezpracované potraviny, vinařských produktů nebo mléka pochází z České republiky, a prvovýroba, porážka zvířat a všechny fáze výroby proběhly na území ČR. Nezpracovaná mrkev je nezpracovanou potravinou. Logo česká potravina nebo jiný odkaz na ‚českost' tak může být uveden, jen pokud mrkev pochází z ČR,” napsal Novinkám tiskový mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý s tím, že zaslaný dotaz ministerstvo předá jako podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI).

„U mrkve balené do vaničky 1 kg došlo ze strany dodavatele k záměně etiket. Bezprostředně po zjištění této skutečnosti stáhl Penny Market toto zboží z prodeje a situace byla řešena s dodavatelem. Ten nás ujistil, že přijal taková opatření, aby se podobná situace v budoucnu již neopakovala. Za toto nedopatření se zákazníkům omlouváme,” reagoval pro Novinky tiskový mluvčí Penny Market Tomáš Kubík.

Podle další fotografie, kterou mají Novinky k dispozici, nejde o první obdobné mochovské pochybení. Něco podobného se v minulosti přihodilo v případě špenátu z Německa, který nesl v prodejně Penny Market označení „Od českých farmářů”. V tomto případě šlo o špenát ze společnosti Hanka Mochov. Podle mluvčího řetězce Penny Market je však tento případ starý už pět let.

Český původ prodeji pomáhá

Za zavádějící považuje obal mrkve i Asociace soukromého zemědělství ČR.

„Z pohledu ASZ ČR je takto označený produkt minimálně zavádějící, neboť graficky vyvedený slogan ‚Od českých farmářů' má na obalu podstatně dominantnější roli než označení produktu zemí původu, což je v případě ovoce a zeleniny povinnost ze zákona. Samozřejmě že snaha prezentovat uvedené výrobky jako 'český produkt' může ke zvýšení jejich odbytu napomoci,” uvedla vedoucí mediálního oddělení Šárka Gorgoňová s tím, že nyní bude na Státní zemědělské a potravinářské inspekci, aby posoudila, zda v tomto případě šlo o klamavou praktiku.