Odborníci na cestovní ruch ale upozorňují, že mnohem horší situace může nastat během letních dovolených. Nedostatek strojů by znamenal v lepším případě zpoždění letů, v horším jejich úplné zrušení.

Jak Dufková přiznává, vše se bude odvíjet od toho, jak dlouho nebudou moci boeingy vzlétnout.

„Průběžně optimalizujeme letový řád tak, aby tato situace měla minimální dopad na naše cestující, partnery a celkový provoz skupiny. Aktuálně k omezení provozu nedochází, linky Smartwings a ČSAPrahy a do Prahy létají, jak mají. Letadla Boeing 737 MAX 8 se nám daří nahrazovat jinými letouny z flotily Smartwings Group za cenu zvýšených provozních nákladů,“ sdělila Právu Duchková s tím, že o případných změnách budou zákazníky informovat.

Daří se je nahrazovat 

Dost času na vyřešení problémů s poruchovými letadly do začátku sezony je i podle tiskové mluvčí CK Neckermann Jany Hájíčkové: „Všem společnostem, s nimiž spolupracujeme, se podařilo tato letadla okamžitě nahradit, takže nemají žádná velká zpoždění či zrušené lety. Naši klienti se nemají čeho obávat.“

Pokud se ale vyšetřování nehod povleče a stroje Boeing 737 MAX nebudou smět déle do vzduchu, mohou mít problémy třeba turisté, kteří si zakoupí svůj zájezd na poslední chvíli, v rámci nabídky last minute.

„Tam by mohla být kapacita omezená. Zatím všichni naši zákazníci odcestovali bez problémů,“ řekla Právu Andrea Řezníčková, mluvčí cestovní agentury Invia, jež na internetu nabízí zájezdy více než tří set cestovních kanceláří.

Přesto na budoucí cestovatele číhá i další nebezpečí. Od okamžiku, kdy Evropská agentura pro bezpečnost letectví zakázala těmto boeingům létat nad Evropou, jedná se o tzv. neočekávanou událost a klienti leteckých dopravců tím ztratili možnost získat odškodnění za svůj zrušený let. Kdo se chystá v nejbližší době využít ke své cestě letadlo, neměl by zapomenout sledovat webové stránky dopravců, případně na letišti.

S podobným problémem, jaký mají dnes určité typy boeingů, se letecké společnosti potýkaly už v roce 2013, kdy byly odstaveny Boeingy Dreamliner 787 kvůli bateriím, které se mohly vznítit. Týkalo se to padesáti strojů, létaly převážně v Americe, Evropu aféra nezasáhla. Boeingů 737 MAX je po celém světě 371, např. společnost Norwagian Airlines, která hodně svých letů směrovala na Kanárské ostrovy, jich vlastní 18.