Hlavní obsah

Strážníci by mohli pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích

Novinky, Renáta Bohuslavová
Praha

Městští strážníci by mohli na místě pokutovat nepovolenou jízdu ve vyhrazených pruzích pro autobusy nebo taxi. Nyní mohou postoupit podezření z takového přestupku jen do správního řízení a pokuty na místě smí udělovat jen státní policie. Novelu zákona o silničním provozu v prvním čtení podpořili poslanci.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Novelu zákona předložil bývalý pražský náměstek pro dopravu a poslanec za ČSSD Petr Dolínek. Chce tím podle svých slov právě pražské dopravě pomoci.

„Když může být strážník vyslán a může na místě dát pokutu, tak to má u řidičů dlouhodobější dosah, než když někoho nahodile zastaví,” obhajoval návrh Dolínek.

Se změnou ale nesouhlasí opoziční ODS. Za návrh Dolínka kritizoval například současný zastupitel a bývalý primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

Kritika od ODS

„Velmi se divím, že něco takového navrhujete. Znáte Prahu i problematiku obecní policie a víte, že jsme se celá léta snažili, aby městská policie plnila povinnosti městské policie. Vůbec mě nezajímá, aby se strážník zabýval rychlostí ve vyhraněných pruzích, ale aby byl aktivní ve svém okrsku,” vzkázal Dolínkovi Svoboda.

Další součástí zákona má být i to, že město může na vyhrazená místa dát kamery. V souvislosti s tím je také důležité, komu půjdou peníze z výběru pokut. Zatímco když pokuty vybírala státní policie, tak šly peníze jí, když je budou vybírat městští strážníci nebo tam město nainstaluje kamery, tak půjdou peníze do městské kasy.

„Tentýž přestupek lze vyhodnocovat elektronicky. Lze tam snímat auta, která přestupek dělají, což je velká výzva pro velká města, aby to propojila s agendou. Je to vždy levnější než člověk, který tam sedí,” hájil svůj návrh Dolínek.

Ředitel pražské městské policie Eduard Šuster Novinkám před časem řekl, že s ním Dolínek návrh nekonzultoval. „Je pravda, že v současné době nemůže městský strážník na místě udělit pokutu. Na druhou stranu dnes už existují technologie, jak monitorovat řidiče bez přítomnosti strážníka,” doplnil.

Zákon nyní projde legislativním kolečkem ve druhém a třetím čtení a následně zamíří do Senátu a k podpisu prezidentovi.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám