Norma o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací má usnadnit zejména budování liniových staveb.

Podle senátorů jsou její části protiústavní. Novela postrádá rysy obecnosti a zakládá nerovnost před zákonem. Navíc vytváří prostor pro politický klientelismus. Součástí zákona je totiž seznam staveb, jichž se má urychlení výstavby týkat. Jde o dálnice, železniční uzly i koridory a další stavby.

„Vlastnické právo dotčených subjektů tak nabude jiné ochrany než právo subjektů stavbami nedotčených. Výběr staveb v příloze však byl proveden bez stanovení jakýchkoliv objektivních kritérií. Vůči dotčeným osobám se tak stává nepředvídatelným,” tvrdí senátoři, pro něž žalobu vypracoval bývalý ústavní soudce Stanislav Balík.

Senátoři poukazují i na neomezené právo vstupu a průzkumů na všech nemovitostech.

„Je tak možné, aby byla měření a průzkumné práce prováděny de facto na všech nemovitostech, i veřejně nepřístupných, např. prostorách pro podnikání, oplocených pozemcích nebo v soukromých staveních. Novela přitom zcela postrádá stanovení podmínek pro ochranu vlastníka proti zneužití práva vstupu nebo jeho nadužívání,” varují senátoři, kteří zároveň zdůraznili, že podporují  zrychlení a zefektivnění povolování staveb.