Třeba Plzeň zavede od 1. září cestování zdarma pro děti od šesti do patnácti let, pokud vlastní elektronickou plzeňskou kartu. „Našim městským dopravním podnikům tak odpadne řada problémů, které byly v případech nezletilých cestujících spojeny s řešením jízd načerno,“ sdělil Právu náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Prvňáčci dostanou plzeňskou kartu s pětiletou platností zdarma, pokud o ni rodiče požádají. A cestující na mateřské či rodičovské dovolené budou mít v Plzni od září padesátiprocentní slevu na předplatném.

Každé auto, které lidé nechají doma, je pro nás důležité.starosta Říčan u Prahy Vladimír Kořen

Od září by měly začít jezdit zdarma autobusy MHD i v Říčanech. „Máme vysoutěženu firmu a nyní sestavujeme jízdní řády, chystáme trasy tří linek, připravují se zastávky,“ potvrdil Právu starosta Říčan Vladimír Kořen (hnutí Klidné město).

„Každé auto, které lidé nechají doma, je pro nás důležité,“ podotkl starosta, protože v Říčanech se takřka denně tvoří obrovské kolony vozidel. Autobus zdarma proto bude pro všechny cestující. Zatím na to radnice vyčlenila v rozpočtu tři milióny.

Už deset let funguje MHD zadarmo v Hořovicích. Podle vedení města se systém osvědčil. Lidi motivuje k tomu, aby nechali auta doma a cestovali MHD.

V Chebu na zkoušku

Také Cheb od září nabídne místním občanům městskou hromadnou dopravu (MHD) zdarma, zatím ale jen na půl roku. Chce tak snížit počet aut ve městě a lépe využít veřejnou dopravu. Půlroční pilotní období přijde město na asi 1,6 miliónu korun.

„Na přelomu roku vyhodnotíme projekt a zjistíme, jestli je to cesta správným směrem,“ informoval starosta Chebu Zdeněk Hrkal (ANO).

Lidé s trvalým pobytem v Chebu si budou moci pořídit za 100 Kč čipovou kartu, kterou jim město nabije dvakrát na tři měsíce zdarma. Mimochebští cestující budou platit stejně jako dosud.

Pro obyvatele Lovosic je jízdné zdarma velké lákadlo. Zájem o přepravu se zvýšil téměř na dvojnásobeklovosická radnice

V Jihočeském kraji letos zavedly v MHD bezplatnou přepravu Strakonice, v Ústeckém Lovosice a od května ji mají i Litoměřice. Slibují si od toho zlepšení ovzduší.

„Pro obyvatele Lovosic je jízdné zdarma velké lákadlo. Zájem o přepravu se zvýšil téměř na dvojnásobek a za první pololetí svezl městský autobus celkem 34 tisíc lidí,“ řekla Právu mluvčí lovosické radnice Ivana Kocánková.

Už sedmiletou zkušenost mají s městskou dopravou zdarma ve Frýdku-Místku. Navíc se postupně rozšířila do širokého okolí. „V současnosti obsluhujeme tímto způsobem 19 okolních obcí a ohlasy cestujících jsou nesmírně pozitivní,“ sdělil primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD).

Podle něj uvítali bezplatnou přepravu i velcí zaměstnavatelé. Například nošovická automobilka Hyundai a zdejší průmyslové zóny, kam tisíce lidí přestaly dojíždět osobními auty.

Vláda vyslyšela žádosti dopravců

V Libereckém kraji se městskou dopravou zdarma sice cestovat nebude, ale Liberec, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa i Turnov se připojí k vládní 75procentní slevě pro děti, studenty a seniory. Ztráty chtějí města alespoň částečně pokrýt se státních kompenzací určených pro linky, které vedou za jejich hranice.

Vláda Andreje Babiše původně slibovala pro mladé a seniory ve vlacích jízdné zcela zdarma, později však od toho upustila. Ve vládní vyhlášce je tedy místo toho 75procentní sleva, která ale bude platit i pro linkové autobusy.

Důvodem, proč vláda názor změnila, jsou nejen úspory finančních prostředků státu za kompenzace dopravcům, jež i tak ročně dosáhnou téměř šesti miliard korun, ale i připomínky dopravních firem.

Osobně jsem přesvědčen, že tento trend postihne během deseti let celou Evropuprimátor Frýdku-Místku Michal Pobucký

Pětadvacetiprocentní jízdné pro mladé a seniory ve všech vlacích a linkových autobusech je podle dopravců pojistkou, aby to lidé nezneužívali, jak by se stalo, kdyby bylo zcela bezplatné. Současně se tím umožní, aby se do vlaků i autobusů na nejvytíženějších linkách dostali i cestující, kteří si nadále budou muset platit plné jízdné.

Příklady měst, kde jízdné zdarma funguje pro MHD, ovšem ukazují, že bezplatná přeprava místní rozpočty nezruinovala a pro životní prostředí je nemalým přínosem.
„Když jsme s jízdným zdarma ve Frýdku-Místku v roce 2011 začínali, schytávali jsme kritiku zprava i zleva, protože jsme byli první velké město v ČR, které s tím přišlo. Dnes se připojují i další města. Osobně jsem přesvědčen, že tento trend postihne během deseti let celou Evropu,“ potvrzuje prospěšnost takového opatření Pobucký.

Touto cestou se nyní vydali Středočeši. „Žáci, studenti i senioři nad 65 let budou od září jezdit v našem kraji zdarma. Tato skupina bude mít ze zákona 75procentní slevu z jízdného a zbylých 25 procent jim zpětně proplatí kraj. Budou o to však muset požádat,“ oznámila středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).