Do ústředních dílen brněnského dopravního podniku se souprava skládající se z motorového a vlečného vozu, jež jsou více než šedesát let staré, dostala jako vrak. Jelikož podle Jiřího Černého, který v dopravním podniku koordinuje opravu historických vozidel, musely být stroje kvůli svému stavu výrazně vykuchány, rekonstrukce tak spíše připomíná výrobu nového vozu.

Tramvaje přestaly jezdit v 70. letech, než dostaly nový kabát, byly v dezolátním stavu.

Tramvaje přestaly jezdit v 70. letech, než dostaly nový kabát, byly v dezolátním stavu.

FOTO: Novinky

„První, co jsme museli udělat, bylo to, že jsme je vyklidili a vytrhali vše staré a ztrouchnivělé, například dřevěné obložení. Následně jsme vozy nechali opískovat, což je povrchová úprava karosérií, a následně se vůz podrobil opravě samotné karosérie. Vyměnily se všechny vadné příčníky, podélníky, vyměnily se zkorodované plechy,“ popsal Černý a dodal, že vozy soupravy také dostanou nové střechy.

Podle Černého by tramvaj měla být uvedena do stavu, v jakém jezdila na přelomu 50. a 60. let. Přesné náklady na opravy zatím vyčíslené nemá. „Uvidíme, až se vozy dokončí,“ dodal.

Historie

Tramvaj typu 4MT se vyráběla mezi lety 1950 až 1954 v Královopolské strojírně v Brně a v ulicích města stroj, jemuž se přezdívá plecháč, jezdil až do sedmdesátých let. „Vozy přestaly jezdit v roce 1974, protože byly postupně nahrazovány modernějšími tramvajemi T3, které jezdí dodnes,“ upřesnil jejich historii Černý.

Po vyřazení byl vůz majetkem Technického muzea v Brně, ne však jako exponát. „Sloužil jako šatna pro místní brigádníky a pracovníky a stál celou dobu venku. To znamená, že nebyl nikde kryt, nebyl v hale, a proto když jsme vůz od Technického muzea před dvěma lety převzali, tak byl v totálně zdemolovaném stavu,“ vysvětlil.

Historická tramvaj 4MT jezdila v Brně od 50. let.

Historická tramvaj 4MT jezdila v Brně od 50. let.

FOTO: Jiří Mrkos

Mohl však skončit hůře, některé vyřazené tramvaje se prodávaly i jako přístřešky do zahrad.

Výročí

Vrátit tramvaji původní účel umožnilo blížící se výročí 150 let hromadné dopravy v Brně, kdy vyjela do ulic první tramvaj tažená koňmi. „My se připravujeme na oslavy, které proběhnou v létě roku 2019 a snažíme se pro toto výročí připravit ucelenou řadu vozidel,“ vysvětlil Černý.

Dohromady chce mít brněnský dopravní podnik před zahájením oslav opravených na 14 tramvají, trolejbusů a autobusů. V současnosti se kromě 4MT v dílnách pracuje na rekonstrukci i dvou trolejbusů a jednoho autobusu.