Hlavní obsah

Brněnské dílny oživují tramvaj z 50. let. Do ulic by měla vyjet už příští rok

Novinky, Kristýna Léblová, jdu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Z dílen vyjela už na začátku 50. let minulého století, cestující pak až do vyřazení vozila dalších víc než 20 let. Nyní tramvaj 4MT podstupuje opravy, jež by jí umožnily vrátit se zpět do brněnských ulic. Provozuschopná by měla být nejpozději příští rok. V následující reportáži se podíváte do dílen dopravního podniku, kde rekonstrukce brněnské „šaliny” probíhá.

Brněnské dílny oživují tramvaj z 50. let. Do ulic by měla vyjet už příští rokVideo: Novinky

 
Článek

Do ústředních dílen brněnského dopravního podniku se souprava skládající se z motorového a vlečného vozu, jež jsou více než šedesát let staré, dostala jako vrak. Jelikož podle Jiřího Černého, který v dopravním podniku koordinuje opravu historických vozidel, musely být stroje kvůli svému stavu výrazně vykuchány, rekonstrukce tak spíše připomíná výrobu nového vozu.

Foto: Novinky

Tramvaje přestaly jezdit v 70. letech, než dostaly nový kabát, byly v dezolátním stavu.

„První, co jsme museli udělat, bylo to, že jsme je vyklidili a vytrhali vše staré a ztrouchnivělé, například dřevěné obložení. Následně jsme vozy nechali opískovat, což je povrchová úprava karosérií, a následně se vůz podrobil opravě samotné karosérie. Vyměnily se všechny vadné příčníky, podélníky, vyměnily se zkorodované plechy,“ popsal Černý a dodal, že vozy soupravy také dostanou nové střechy.

Podle Černého by tramvaj měla být uvedena do stavu, v jakém jezdila na přelomu 50. a 60. let. Přesné náklady na opravy zatím vyčíslené nemá. „Uvidíme, až se vozy dokončí,“ dodal.

Historie

Tramvaj typu 4MT se vyráběla mezi lety 1950 až 1954 v Královopolské strojírně v Brně a v ulicích města stroj, jemuž se přezdívá plecháč, jezdil až do sedmdesátých let. „Vozy přestaly jezdit v roce 1974, protože byly postupně nahrazovány modernějšími tramvajemi T3, které jezdí dodnes,“ upřesnil jejich historii Černý.

Po vyřazení byl vůz majetkem Technického muzea v Brně, ne však jako exponát. „Sloužil jako šatna pro místní brigádníky a pracovníky a stál celou dobu venku. To znamená, že nebyl nikde kryt, nebyl v hale, a proto když jsme vůz od Technického muzea před dvěma lety převzali, tak byl v totálně zdemolovaném stavu,“ vysvětlil.

Foto: Jiří Mrkos

Historická tramvaj 4MT jezdila v Brně od 50. let.

Mohl však skončit hůře, některé vyřazené tramvaje se prodávaly i jako přístřešky do zahrad.

Výročí

Vrátit tramvaji původní účel umožnilo blížící se výročí 150 let hromadné dopravy v Brně, kdy vyjela do ulic první tramvaj tažená koňmi. „My se připravujeme na oslavy, které proběhnou v létě roku 2019 a snažíme se pro toto výročí připravit ucelenou řadu vozidel,“ vysvětlil Černý.

Dohromady chce mít brněnský dopravní podnik před zahájením oslav opravených na 14 tramvají, trolejbusů a autobusů. V současnosti se kromě 4MT v dílnách pracuje na rekonstrukci i dvou trolejbusů a jednoho autobusu.

Reklama

Výběr článků

Načítám