Díky ní stačí jen na dílo namířit mobil a obraz vyfotit. Aplikace si jej umí najít ve své databázi a obratem sdělí, zda jde o originál. Nový počítačový systém využijí nejen galeristé, muzejníci nebo obchodníci s uměním, ale také jeho milovníci.

Ze statistik totiž vyplývá, že obchod s uměním v Česku vzkvétá. Ročně se v něm protočí okolo 1,3 miliardy korun, přičemž pro některé kupce je pořízení některého z děl Josefa Čapka, Františka Kupky, Toyen nebo Jana Zrzavého velmi dobrou dlouhodobou investicí. Zájem vzrůstá i o současné autory, jejichž díla se mohou časem dobře zhodnotit.

„Problém, jak napomoci zpřehlednit trh s uměním, jsme začali řešit před dvěma roky z popudu lidí, kteří se v tomto oboru pohybují. Nyní náš systém testují firmy zabývající se zkoumáním pravosti slavných děl ze Švýcarska a USA,“ řekl Právu za vývojáře informatik Kamil Behúň.

Rozezná od sebe i dva tisky

V databázi OneProve je podle něj již několik tisíc výtvarných děl. Aplikace je natolik přesná, že od sebe rozezná nejen originál obrazu od plagiátu, ale dokonce od sebe rozliší dva stejné obrázky vytištěné na jedné tiskárně. „Algoritmus našeho systému samozřejmě neprozradíme. Rozhodně ale víme, že systém je velmi přesný a díky němu nebude schopna lidská ruka zreplikovat umělecké dílo tak, aby bylo zaměnitelné s originálem,“ vysvětlil.

Součástí aplikace je její databáze a informace o jednotlivých dílech, které jsou do ní vloženy. Při pořizování obrazu si kupec většinou vyhledá znalce a nechá si od něj pravost nově pořízeného dílka ověřit. Obraz se do aplikace dostane po tomto ověření.

Pokud je následně zapůjčen třeba na dva roky na výstavu na druhý konec světa, jeho majitel si po navrácení díla jediným kliknutím na mobil ověří, zda je obraz skutečně tím, který zapůjčil.

„Každý z nás slyšel o historkách, podle nichž majitelé zapůjčili někam svá díla a pak se jim někdo snažil vrátit podvrh. Ať už je to jakkoli, cokoli, co povede k tomu, aby byl původ děl lehce dohledatelný a ověřitelný, je jen dobře,“ řekla Právu ředitelka společnosti AAA-Antikvity Art Aukce obchodující s uměním Petra Youngová.

Doplnila, že například francouzská policie má počítačový systém zaměřený na výtvarné umění. Ten je ale zaměřený na odhalování padělků a neslouží jako OneProve, tedy jako veřejná ověřená databáze.

Ověřování ránou pro padělatele 

Když známý malíř Kristián Kodet stanul před jedenácti lety coby svědek před brněnským soudem, aby se vyjádřil k napodobeninám svých děl, byl doslova fascinován tím, jak dobře se padělateli podařilo napodobit na plagiátech jeho podpis.

K padělkům řekl, že obrazy mají špatnou stavbu a chybí v nich „poezie a pokora“. Laik by nebyl schopen rozdíly rozeznat. Šlo o největší skandál spojený s padělky děl českých umělců.

Gangu se tehdy podařilo dodat na trh asi 160 padělků a o jejich pravosti dokonce přesvědčit i znalce. Kodet tehdy tvořil ročně asi stovku obrazů. Ihned po aféře je začal důsledně evidovat.

Právě to je podle tvůrců nové aplikace celosvětově jediný způsob, jak zatočit s padělateli.