Jde o chytrý nápad českých vývojářů, kteří přišli na to, jak za pár vteřin přeměnit běžný invalidní vozík v elektrickou trojkolku schopnou ujet až sedmdesát kilometrů. Prototyp tohoto zařízení již prezentovali v Dubaji, Austrálii i na Novém Zélandu. Do konce roku bude běžně dostupná na trhu.

„Stačí jen k vozíčku připevnit náš výrobek. Součástí tohoto přídavného zařízení je přední kolo, řídítka a elektromotor. Po snadné montáži se z vozíčku stává výkonná elektrická trojkolka. Chceme dát postiženým to, po čem nejvíce touží, a to je svoboda pohybu,“ řekl Právu za vývojáře student brněnského Vysokého učení technického (VUT) Adam Dolinský.

S větrem o závod

Když před dvěma roky jeho otec Marián Dolinský se svým kamarádem Milanem Vozárem navštívili Německo, všimli si vozíčkáře, který se s vypětím všech sil snažil projet po štěrkové lesní cestě. Nešlo mu to, i když mu pomáhali jeho blízcí. Proto si dvojice vývojářů řekla, že vozíček musí jít nějak upravit tak, aby byl mnohem pohyblivější.

Chceme dát postiženým to, po čem nejvíce touží, a to je svoboda pohybuAdam Dolinský, člen týmu vývojářů

Vymysleli přídavné zařízení, díky němuž lze jakýkoli běžný invalidní vozíček změnit v poměrně svižnou trojkolku, schopnou vyvinout rychlost až neuvěřitelných padesát kilometrů v hodině.

I dnes si mohou tělesně postižení vyjet například po udržovaných lesních cestách do přírody, musí ale přitom přesednout ze svého vozíčku na speciální skútr.

Díky chytrému nápadu brněnských vývojářů už to v budoucnu nebude nutné. Vozíčkář si jen připne modul s elektromotorem před vozík a může vyrazit. Před úřadem, školou, kinem či obchodem si opět přídavné zařízení z vozíčku sejme a celý modul uzamkne ve stojanu na kola. S sebou si bere jen baterii. Při odjezdu domů zase na vozíček jen nasadí přední část s kolem a řídítky.

Poslední úpravy prototypu

„Naše zařízení je nyní v poslední etapě vývoje prototypu. Reakce od vozíčkářů jsou velmi dobré. Snažíme se vyhovět všem jejich připomínkám,“ uvedl Adam Dolinský, který coby student podnikatelské fakulty VUT pomáhá týmu s ekonomikou a marketingem celého projektu.

Vývojáři se nyní snaží upravit Bikedoo tak, aby jej snadno ovládali také postižení, kteří mají snížený cit v rukou a jimž by tedy ovládání brzdy a plynu mohlo dělat potíže.

Tvůrci elektrické trojkolky pro tělesně postižené předpokládají, že zpočátku by se jejich zařízení mohlo prodávat za zhruba 180 tisíc korun.

Ve vývoji se snaží ještě stlačit výrobní náklady tak, aby bylo Bikedoo cenově dostupnější. Počítají s tím, že časem spustí jeho sériovou výrobu, což by umožnilo snížit pořizovací cenu až téměř o polovinu.