„Před soudem se neocitají lidé, kteří před ním měli stanout. Naopak ocitají se zde ti, o jejichž zavinění máme po složitém dokazování pochybnosti, a dokonce i ti, kteří by zde stát vůbec neměli,“ řekl Petr Grobelný, obhájce Michala Fonioka, stavbyvedoucího firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, která měla rekonstrukci mostu na starosti.

Pro nás, kteří známe obsah spisu, nebude překvapivé, když řada obžalovaných bude zproštěna.obhájce Grobelný

Chyba je podle obhájce už v přípravném řízení, které se soustředilo jen na úzký okruh podezřelých osob a na snahu najít u každého sebemenší pochybení. „Je přitom paradoxem, že je ignorována základní odpovědnost hlavního projektanta, že je ignorována odpovědnost krajského úřadu, která se jako červená nit vine celým případem, i jednoznačně nezpochybnitelná odpovědnost Českých drah,“ řekl Grobelný s tím, že právě snaha ušetřit vedla ke tragédii.

Doplnil, že i státní zástupce si musí být nyní vědom, že jeho obžaloba před soudem nakonec neobstojí. To, že ve své závěrečné řeči trval na nepodmíněných trestech pro všechny obžalované, je podle advokáta mimo jiné výsledek tlaku veřejnosti a důkazem toho, že státní zástupce na změnu názoru nemá odvahu. „Pro nás, kteří známe obsah spisu, nebude překvapivé, když řada obžalovaných bude zproštěna. A nebude to překvapivé ani pro státního zástupce,“ dodal Grobelný.

Advokát: Dlouhý proces není na závadu

Zprostit svého klienta u soudu v úterý navrhl i advokát Vladimír Ježek, který zastupuje obžalovaného Petra Janouškovce, tehdejšího ředitele závodu Mosty firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava. Podle něj se Janouškovec nedopustil ničeho, co by mělo souvislost s destrukcí mostu.

„Všechno zlé je k něčemu dobré. Na rozdíl od médií nezastávám názor, že dlouhý proces je něco špatného. Dlouhý proces představuje negativum tehdy, jsou-li tam průtahy a provádí se zcela nadbytečné dokazování, ale jsem přesvědčen, že toto není náš případ,“ řekl obhájce. I on navrhl svého klienta zprostit obžaloby.

Vlakové neštěstí se odehrálo 8. srpna 2008 na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí. Těsně před rozjetý mezinárodní rychlík se ve Studénce zřítil silniční most, který právě procházel rekonstrukcí. Při nehodě zahynulo osm lidí, dalších 95 cestujících bylo zraněno. Škoda je v obžalobě vyčíslena na 177 miliónů korun.