České dráhy si chtějí pražské Masarykovo nádraží jako jedno z mála ponechat ve svém vlastnictví. Jaké s ním mají plány?

Masarykovo nádraží má pro nás zásadní význam. Nachází se v centru metropole, v docházkové vzdálenosti k řadě nejvýznamnějších pražských pamětihodností, kanceláří, ale i metra či tramvajové sítě. Považujeme ho proto za strategickou budovu, s jejímž rozvojem máme dlouhodobé plány.

Toto výsadní postavení bylo spolu se skutečností, že nádraží je součástí velkých developerských projektů v samém centru Prahy rovněž jedním z hlavních důvodů, proč ani nebyl v plánu jeho odprodej Správě železniční dopravní cesty v loňském roce.

Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek

Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek

FOTO: Foto archív Práva

V tomhle ohledu nedošlo k žádnému názorovému posunu. Naopak z něj plánujeme vytvořit výkladní skříň Českých drah, ve které se bude snoubit tradiční podoba nádraží s moderními službami a zázemím nejen pro cestující, ale i Pražany.

Jakým způsobem budete rekonstrukci nádraží provádět, a jak ji budou dráhy financovat?

V rámci projektu revitalizace celého prostoru Masarykova nádraží jsme navázali úzkou spolupráci s investiční skupinou Penta, která v rámci svého developerského projektu plánuje vytvořit v okolí Masarykova nádraží novou administrativní čtvrť podle návrhů britské architektky Zahy Hadid.

Rekonstrukce samotného nádraží by měla proběhnout v režii skupiny Penta, která je dnes partnerem ve společném podniku Masaryk Station Development. Ten jsme v minulosti zřídili právě kvůli rekonstrukci historické výpravní budovy a oživení okolních pozemků, které již železnice nevyužívá. Koncept je takový, že samotným provozem by si nádraží vydělalo na svou rekonstrukci a přímá finanční účast ČD nebude nutná.

Jak se tedy celé nádraží změní, jak bude vypadat?

Budova Masarykova nádraží je nejstarší železniční stanicí v Praze. Hlavní budovy jsou původní z doby otevření železnice v roce 1845. Jedná se tedy o významnou pražskou technickou a stavební památku, která ale zároveň stále slouží svému účelu – železniční dopravě.

V současné době probíhá rekonstrukce částí přístupných veřejnosti. Vznikne nové zákaznické centrum Českých drah s pokladnami na novém místě, hned u dvorany, ze které odjíždějí vlaky. Lidé přicházející z metra nebo od zastávky tramvaje tak nebudou muset obcházet kvůli jízdenkám celé nádraží. Rekonstruované budou také prostory pro služby, obchody, počítáme se zřízením restaurace a samozřejmě s novým sociálním zařízením.

Co plánujete ve vyšších patrech budovy?

Projekt pro využití vyšších pater nyní zpracováváme. Jde o prostory vhodné např. pro zřízení kanceláří. Můžeme sem na jedno místo soustředit naše pracovníky z různých lokalit. Některé budeme muset navíc brzy opustit kvůli dalšímu rozvoji Prahy, například na Smíchově, kde vzniká na místech bývalého nádraží nová městská část.

Nedávno jste uvedl, že Masarykovo nádraží chcete využít i při budování spojení na letiště. Jak?

Vlastnictví Masarykova nádraží nám umožní lépe vnímat přání a preference cestujících a vycházet jim vstříc, ať už jde o samotné zajištění provozu na letiště v Praze Ruzyni či doplňkové služby přímo na nádraží. Další naší výhodou bude, že se s námi jako s vlastníkem bude muset v každém případě počítat i v konkurenčním prostředí provozovatelů dopravy.

Trať z Masarykova nádraží na letiště do Ruzyně a na Kladno je ve vlastnictví státu. Vlastnická práva vykonává státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která také plánuje modernizaci tratí.

Jaký způsob modernizace trati nicméně preferují České dráhy?

České dráhy se mohou k modernizaci tratě vyjádřit jen jako dopravce, který má zájem na ní v budoucnosti zajistit provoz. Z pohledu dopravce je nutné, aby modernizovaná trať v kombinaci s novými soupravami nabídla atraktivní alternativu pro cestování autem.

Musí nabídnout rychlé, dostatečně kapacitní a spolehlivé spojení, což dnes představuje například dvoukolejnou elektrifikovanou trať s rychlostí ve městě nejméně 80 km/h a mimo město nejméně 120 km/h, ale i více.

Stanice musí být bezbariérové, v blízkosti městské zástavby a dopravních terminálů, a měla by u nich být zřízena parkoviště P+R. Samotná realizace musí být připravena tak, aby co nejméně postihla cestující. Už dnes se jedná o velmi frekventovanou trať.

Hlavní město Praha chce, aby v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem vedla trať tunelem. Je to i preferovaná varianta Prahy 6. Souhlasíte s tímto řešením?

ČD jako dopravce, který má zájem o provoz na této trati, vítají veškeré kroky a rozhodnutí, která povedou k rychlé realizaci dlouho odkládaného projektu.