„V případě neúspěchu Miloše Zemana vyhlašujeme všeobecné veselí a poskytujeme 20procentní slevu na veškeré naše služby a přípravky vlasové kosmetiky, a to po dobu třiceti dní od vyhlášení výsledku voleb,“ láká kadeřnictví, které zároveň vyzývá konkurenci, aby se k jejich manifestu připojila, a zve zákazníky, aby přišli zvolení Zemanova soupeře oslavit novým účesem.

Mýdlo na Hradě

Současný prezident se před volbami stává oblíbeným terčem recesistů i jinak. Na Facebooku vznikla skupina s názvem Mýdlo na Hradě, kterou organizuje cestovatel a režisér Petr Horký. Jeho inspirovala narozeninová oslava hradního kancléře Vratislava Mynáře v Jižních zahradách Pražského hradu, a následný výrok prezidentova mluvčího Jiřího Ovčáčka, že podobnou akci může uspořádat za pronájem kdokoliv.

Horký na svém blogu vyzval lidi, aby se k akci, kterou plánuje na začátek září, přidali a složili se na ni. Skupina má nyní přes dva tisíce členů. Režisér zdůraznil, že se rozhodně nejedná o protestní ani politickou akci a nechce, aby na ní veřejně vystoupili žádní politici.

Sbírají Babišovy knihy

V minulých prezidentských volbách, v nichž Zeman zvítězil, zorganizovali protestní akci odpůrci kandidáta Jana Fischera, kteří na jeho transparentní účet posílali haléřové až korunové částky s tím, že za takovou transakci banka účtuje sedmikorunový poplatek. Cílem bylo odčerpat Fischerovi všechny peníze na účtu. Banka však v těchto případech poplatky promíjela.

Na sociálních sítích se též aktivizují odpůrci šéfa ANO Andreje Babiše, který má podle průzkumů našlápnuto v příštích volbách zvítězit. Ve facebookové skupině Nový bojkot Babišových výrobků, která má bezmála třicet šest tisíc členů, se objevila výzva sbírat Babišovu novou předvolební knihu O čem sním, když náhodou spím ze sítě Levných knih, které Babišovu brožurku zdarma distribuují.

Aktivisté mají za úkol sebrat veškeré výtisky knihy v prodejnách, aby se tak brožurka nedostala k potenciálním voličům ANO. Organizátoři akce, kterou označují za „zabavování odpadu“, na Facebooku zveřejnili seznam padesáti „sběrných míst“, kde lze brožurky sebrat.

„Trikem“ snad každých voleb jsou také lákadla typu piva zdarma, pokud zákazník přinese volební lístek neoblíbené strany jako důkaz, že jej do urny nevhodil.

Politolog Petr Just Právu řekl, že podobné akce nemají na volby vliv. „Nemyslím si, že by měly zásadní význam na rozhodování voličů. Jako politolog doufám, že se voliči rozhodují podle jiných věcí, než že budou mít prospěch z toho, pokud některý kandidát nevyhraje,“ uvedl.