Základní kámen Karlova mostu byl podle legendy položen před 660 lety císařem Karlem IV. Stalo se tak v roce 1357, 9. 7. v 5:31. Datum a čas byly vybrány záměrně, šlo o posloupnost lichých číslic, jež měla být podle numerologie šťastná. [celá zpráva]

Na místě stavby kamenného mostu stál původně most Juditin.

„Nový kamenný most měl i obchodní smysl, protože Prahou vedla obchodní stezka ze západu na východ. Praha byla v době příchodu Karla IV. jedním z malých měst, kde obchod chyběl. V době konce jeho života třetí největší v Evropě. Bez kamenného mostu by tomu jistě nebylo," řekl pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL). Karlovým mostem je zván až od poloviny 18. století.

Při příležitosti výročí položení základního kamene jsme nahlédli do útrob Karlova mostu, a to konkrétně nad pilíř číslo šest.

Obklady nedrží

„Je to pilíř, spolu s pilířem číslo pět, který byl stržený velkou povodní v roce 1890. Naši předkové to opravili tak, že tam vložili podružné klenby. Jednu hlavní klenbu, kterou jsme sestoupili dolů a pak dvě postranní, které už nabíhají na oblouk. Proto se zde vytvořily takové komory,“ řekl Novinkám vedoucí oddělení mostů TSK Jan Zemánek.

Nad pilíři číslo čtyři a sedm jsou komory menšího charakteru. Nemají konkrétní význam, jedná se o konstrukční řešení, jak odlehčit most od zátěže. Veřejnosti jsou samozřejmě nepřístupné.

„V roce 2015 byl proveden průzkum pilířů Karlova mostu. Bylo zjištěno, že jsou ve velmi dobrém stavu. Ukázalo se, že vnější obklady ale nedrží," uvedl radní.

V současné době se podle něj diskutuje o tom, jakým způsobem most dále opravovat. Dříve se volily různé druhy pískovce, což vyvolalo kritiku části odborných kruhů. V nejbližší době čeká oprava mostní oblouky na Malé Straně.