Senát pražského městského soudu pod vedením Evy Pechové konstatoval, že zákaz vjezdu segwayů zavedlo nařízení obce, které nepodléhá přezkumu soudem a nelze proti němu podat žalobu. Opatření, které žaloba napadala, jen na základě tohoto nařízení vyznačilo území se zákazem, což bylo v pořádku. „Obec k tomu zmocňuje zákon o silničním provozu,” upozornila soudkyně.

KOMENTÁŘ DNE:
Dá se vládnout s Babišem? - Možnosti povolební spolupráce politických stran s hnutím ANO rozebírá Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Na provoz segwayů, které využívali především turisti, si dlouhodobě stěžovaly radnice, kritizovali ho také obyvatelé centra. Zákaz vozítek Praze umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Za nerespektování nynějšího opatření hrozí až dvoutisícové pokuty.

Zóna, kam nesmí segwaye

Zóna, kam nesmí segwaye

FOTO: Mapy.cz

Asociace Segway ČR hájí zájmy majitelů segwayů i podnikatelů s těmito vozítky, sdružuje přes dvě desítky firem. Její právník Pavel Říčka uvedl, že asociace má zájem na kvalitním nastavení pravidel a potřebu určité regulace nezpochybňuje, opatření magistrátu však vnímá jako politické rozhodnutí.

Cyklisté jsou nebezpečnější, tvrdí právník asociace

„Praha zcela selhala při vynucování pravidel. Nebyla schopna usměrnit malou skupinku osob na segwayích, která tu dělala výtržnosti,” řekl s tím, že městské části letitý problém neřešily.

Jediným argumentem magistrátu byla podle Říčky množící se zranění chodců, přičemž advokát zdůraznil, že neexistují statistiky o tom, že k častým střetům chodců se segwayi skutečně dochází. Zároveň se vymezil vůči cyklistům, kteří podle něho pro chodce představují mnohem větší nebezpečí.

„Zákaz dopadá nejenom na podnikatele, ale i na soukromníky, kteří v těch oblastech bydlí a používají vozítka k ekologické a nerušivé dopravě,” prohlásil u soudu právník. Podle něj opatření postihlo i invalidy, jejichž vozíky také fungují na principu samovyvažovacího zařízení. „Město Praha řeklo, že invalidy tady nechce,” poznamenal.

Segwaye nyní nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné. Zákaz vjezdu město schválilo loni v červenci, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat. Jezdci tak z ulic zmizeli až počátkem prosince, instalace značek vyšla na 3,7 miliónu korun.