Hrozí jim jak pokuty, tak trestné body a v případě vážnějšího porušení zákona v podobě třeba způsobení dopravní nehody či jízdy pod vlivem alkoholu dokonce i zákaz řízení.

KOMENTÁŘ DNE:
 Proč stát není jako firma - Nad problémem nápadu řízení státu jako firmy v podaní Andreje Babiše se zamýšlí Jiří Pehe. Čtěte zde >>
 Hurá máme právní stát! Bude líp! - Policejní žádost o vydání Andreje Babiše k trestnímu stíhání kvituje Alexander Tomský. Čtěte zde >>

Mohla by tak nastat paradoxní situace, že ještě dříve, než žák autoškolu dokončí, bude na černé listině těch, kteří nesmějí usednout za volant.

„V případě, že mu bude uložen zákaz řízení před tím, než dokončí výcvik v autoškole, nesmí řídit motorová vozidla, jelikož mu to bylo zakázáno. A pokud by tak činil, dopouští se maření výkonu úředního rozhodnutí, což je trestným činem,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že za takový delikt hrozí až tříleté vězení.

Posuzují míru viny

Podobná situace se může stát ale i v okamžiku, kdy student stihne složit v autoškole úspěšně zkoušky dříve, než správní úřad či soud pravomocně rozhodnou o jeho vině. Poté ale dostane příslušnou sankci, tedy například trestné body, pokuty nebo i zmíněný zákaz řízení, který mu úřady zapíšou do karty řidiče.

To potvrzuje i šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Student je podle něj také účastníkem silničního provozu, který legálně řídí vozidlo, i když ještě není držitelem řidičského oprávnění.

Sankce jsou podle Neřolda stejné jako u běžných řidičů. Ministerstvo však nevede statistiky o tom, kdy skončil daný případ potrestáním studenta a kdy pouze instruktora.

Na to, že by si trest ve správním řízení odnesli právě žáci autoškoly, si nevzpomínají ani na pražském magistrátu, kde řeší přestupky řidičů z metropole.

„Za poslední tři roky žádný takovýto přestupek nemáme. Ani operativním šetřením nebylo zjištěno, že bychom něco takového řešili,“ sdělil Právu mluvčí pražské radnice Vít Hofman.

Jestliže správní orgán uzná, že lektor nemohl danou situaci nijak ovlivnit, vina je na straně žákaTomáš Lerch, šéf dopravní policie

Podle ministerstva i šéfa dopravní policie navíc nelze paušálně říci, že když student při jízdě chyboval, musí přijít automaticky trest. Vždy prý záleží na posouzení konkrétního případu a především na tom, zda přestupku či nehodě nemohl zabránit učitel autoškoly.

Proto podle Lercha vždy o daném incidentu rozhoduje správní orgán, tedy místně příslušné úřady, případně soud a nikoli policie na místě.

„Nedovedu si představit situaci, kdy by takováto věc byla řešena v blokovém řízení, protože minimálně tam musí nastat posuzování odpovědnosti,“ míní Lerch.

„Jestliže správní orgán uzná, že lektor nemohl danou situaci nijak ovlivnit, student si byl vědom svého jednání, znal pravidla, například zastavení na stopce, a nerespektoval je, pak je vina na straně žáka,“ doplnil Lerch.

Budou chtít peníze po řidiči

V podobném duchu hovořil i předseda Asociace autoškol ČR a zároveň advokát Ondřej Horázný.

„Oni (studenti) si všichni myslí, že když jsou v autoškole, že to auto za ně zastaví učitel,“ podotkl Horázný, který však upozornil na ještě dalšího strašáka. Tím jsou finanční následky, jež hrozí žákům, kteří před jízdou pili alkohol.

„Když autoškola způsobí dopravní nehodu, při níž vznikne nějaká škoda, tak pojišťovna všechno zaplatí, ale pak bude chtít peníze po řidiči. A tím je žák autoškoly. Bylo by dobré, aby to studenti věděli,“ varoval Horázný.

Instruktoři podle něj nesmějí podle zákona nechat žáky před jízdou dýchnout do nějakého měřicího přístroje, zda mají v těle alkohol. Mohou mu ale jízdu zakázat, pokud mají vlastní dojem, že není střízlivý.

„Jakmile se učiteli něco nezdá, tak toho žáka pošle domů. Ale za 25 let jsme možná poslali domů pět až deset žáků. Je to naprosto marginální záležitost,“ podotkl Horázný.