Autobazar vůz Nissan Quashqai nabízel s tím, že na tachometru je 86 289 kilometrů ve spojení s informací že „skutečný počet ujetých kilometrů souhlasí se stavem tachometru“ na protokolu o zkušební jízdě a předání vozidla. Jenže když si novopečený majitel dojel s vozem do servisu a ověřil si diagnostiku řídící jednotky společně s dotazem na výrobce auta, zjistili, že jeho auto má najeto minimálně 173 tisíc kilometrů.

Nespokojený zákazník proto auto vrátil, ale autobazar se nijak nerozpakoval vozidlo znovu nabízet, tentokrát mu přisoudil 92 tisíc najetých kilometrů. K tomu přidal: „V AAA Auto si můžete být jisti, že stav tachometru odpovídá reálně najetým kilometrům“.

Kontroloři nevinili firmu z toho, že by nezjistila správný stav skutečně najetých kilometrů, ale z toho, že spotřebitele v obou případech informovala, že skutečně najeté kilometry odpovídají stavu tachometru.

„To nelze vyložit jinak, než že jim tvrdila, že si je správností stavu tachometru jistá. To je samo o sobě výrazná přidaná hodnota, která ovlivňuje rozhodnutí spotřebitele takové vozidlo koupit, neboť právě s ohledem na podvody související se stáčením kilometrů může mít u nijak negarantované informace o stavu tachometru obavu, že skutečnému stavu neodpovídá,“ prohlásil soudce Petr Mikeš.

Autobazar si skutečnost neověřoval 

„Informace o tom, že skutečný stav odpovídá stavu tachometru, se však v prvém případě později ukázala jako nepravdivá, a ve druhém případě o nepravdivosti uváděné informace dokonce stěžovatelka již věděla,“ dodal Mikeš.

Společnost AAA Auto se bránila tím, že před prvním uvedením na trh provedla kontrolu vozidla v databázi soukromé společnosti, která byla v té době nejlepší na trhu. NSS tuto obranu ale odmítl, protože bylo zřejmé, že si byla vědoma, že údaje v databázi mohou být neúplné či nepřesné a neprokázala, že by vyvinula jakoukoliv další snahu k ověření správnosti stavu tachometru.