I když je většině dotázaných jedno, co jejich krabičku zdobí, někteří si našli svůj způsob vyrovnání se s hrůznou fotografií. „Už mám dvě děti, žádné další neplánuji, prosil bych proto krabičku s obrázkem neplodnosti,“ hlásí prodavačce muž středního věku.

„U nás je v oblibě spíš to mimino s dudlíkem,“ řekla Novinkám trafikantka Eva Hasteklová s tím, že lidé si také hojně kupují cigarety bez obrázku jen s varovným nápisem o škodlivosti kouření, které jsou stále k dostání.

Krycí krabičky

Distributoři cigaret přišli s „vychytávkou”, kterou Češi hojně využívají. Při nákupu cigaret některých značek dostávají kuřáci zdarma pouzdra na cigarety, kde je jen daná značka a odstrašující obrázky chybí.

„To se lidem hodně líbí, dávám jim to ke krabičce úplně zadarmo,“ uvedla trafikantka.

Podobně mysleli distributoři i na to, aby zákazníci nebyli s obrázky, na nichž jsou kromě miminek vyobrazené i zničené plíce či pacienti umírající na rakovinu, konfrontováni hned při příchodu do trafiky. V pohledu na odpudivé snímky brání papírové krytky.

„Takhle to hezky výrobci vyřešili, obrázky nejsou vidět,“ pochvaluje si trafikantka.

Dotázaní kuřáci se vesměs svěřili, že jim je jedno, co na krabičce je nebo není, protože kouřit budou dál.

Odstrašující obrázky se staly ale také zábavou pro některé vynalézavé milovníky nikotinu. „My si z toho s kolegy děláme pexeso,“ prozradila kuřačka Lucie.

Směrnice a předpisy

I když jsou některé obrázky pro zákazníky přijatelnější, nabídka je jen omezená. Podle českých výrobců a distributorů tabákových výrobků je nemožné, aby tiskli některé obrázky na přání zákazníků. Musí totiž dodržovat směrnice Evropského parlamentu a Evropské rady.

„Kombinovaná zdravotní varování (zahrnující fotografii) jsou rozdělena do tří skupin. V průběhu tří kalendářních let se po dobu jednoho kalendářního roku použije vždy jedna skupina. V rámci tří let jedna skupina nesmí být použita více než jedenkrát,“ uvedl na dotaz Novinek člen představenstva tabákové společnosti Philip Morris ČR Tomáš Korkoš.