V reakci na podřezání francouzského kněze Jacquesa Hamela islamistickými teroristy napsal pro Katolický týdeník komentář, ve kterém své oponenty kritizuje za nevybíravé vedení diskuse o islámu a uprchlících, ale tam ho odmítli.

KOMENTÁŘE DNE:
Velké úkoly před novou vládou se Zemanem v zádech – Úlohu vlády Andreje Babiše ve vztahu k prezidentovi analyzuje Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>

Očima Saši Mitrofanova: Střídání světů v premiérském křesle 

Kardinál proto článek pověsil na svůj blog. „Text byl původně napsán se záměrem uveřejnění v Katolickém týdeníku. Žel se do nadcházejícího ani do žádného z plánovaných čísel nevešel,“ uvedl Duka.

Ve svém textu napsal, že vražda francouzského kněze je „mementem všem, kdo se snažili předchozí dění bagatelizovat, přisuzovat jen duševně nemocným lidem či lidem frustrovaným“. Uvedl, že „mlčet či lhát si o skutečných příčinách tohoto stavu rovnalo by se už podílení na sebevraždě této civilizace“.

Chci v této chvíli vyzvat všechny lidi dobré vůle, aby se spíše modlili za oběti teroru kardinál Dominik Duka

Nechce podle svých slov dělat rovnítko mezi islámem a terorem, ale varuje před nerozumným přijímáním uprchlíků a omlouváním teroristů. „Chci v této chvíli vyzvat všechny lidi dobré vůle, aby se spíše modlili za oběti teroru a méně hledali omluvy a výmluvy pro teroristy,“ napsal Duka.

Na závěr komentáře si kladl otázku, zda jsou katolíci schopni vést dialog s muslimy, když nedokážou diskutovat uvnitř církve. „Namísto dialogu, poctivého hledání pravdy nálepkujeme protivníky jako blázny, vylučujeme je ze společenství slušných lidí a útočíme na jejich čest prostřednictvím pomluv,“ uvedl Duka.

ČTĚTE TAKÉ
Radikální muslimské duchovní by státy měly deportovat, tvrdí historik Šebek

Narážel na to, jaké reakce v katolických kruzích vyvolaly jeho názory a názory jeho pobočníka a šéfa tiskového odboru pražského arcibiskupství Milana Badala. Ten uvedl, že si nelze namlouvat, že islám je přátelské náboženství.

Za to schytal kritiku od řady katolických duchovních. „Hlavním spojencem v této válce džihádistů proti Západu jsou lidé, kteří nedovedou rozlišit mezi islámem a džihádistickými teroristy,“ řekl například kněz Tomáš Halík, který Duku kritizuje například za „přítulnost k moci“.

„Je to jen bouře ve sklenici vody“

Podle šéfredaktorky Katolického týdeníku Kateřiny Koubové jde o bouři ve sklenici vody. „Jde o prosté nedorozumění v komunikaci s odborem vnějších vztahů Arcibiskupství pražského, a o to více mě mrzí, že vyvolává různé spekulace,“ řekla Právu k neotištění Dukova článku.

Kardinál Duka se s částí věřících rozchází, už jen proto, že se rozchází v řadě názorů s papežem Jaroslav Šebek, historik

Podle znalců katolického prostředí to může ukazovat na to, že část českých katolíků se s primasem rozchází. Historik Jaroslav Šebek považuje za zvláštní, že Katolický týdeník neotiskl kardinálův text, když je majetkem České biskupské konference, jíž Duka předsedá.

„Je ale pravda, že kardinál Duka se s částí věřících rozchází, už jen proto, že se rozchází v řadě názorů s papežem,“ řekl Právu Šebek. Připomněl, že papež František nabádá k rozlišování mezi politickým islámem a náboženstvím. „To, co se valí Evropou, jsou džihádisté, kteří se hlásí k politické verzi islámu,“ dodal historik.

Čeští věřící podle něj mají kardinálovi hlavně za zlé, že hájí některé názory českého prezidenta. „Hlavně v Praze věřícím vadí, že se přibližuje k prezidentu Zemanovi. Ten má dobré stránky, ale i špatné. A zdá se, že pan kardinál ty špatné snadno přehlíží,“ dodal Šebek.

Co také napsal kardinál Dominik Duka
Chci právě v této chvíli vyzvat všechny lidi dobré vůle, aby se spíše modlili za oběti teroru a méně hledali omluvy a výmluvy pro teroristy. Rád bych, abychom neskandalizovali ty, kdo v dobré víře hovoří o obavách z budoucího vývoje či o příčinách toho, co Evropu potkává.
Mohlo by se snadno stát, že zatímco se budeme přetahovat na svém dvorku, za jeho ohradou se budou dít věci tak závažné, že na ně nakonec ani nestačíme zareagovat. Máme totiž za povinnost chránit své bratry a sestry, své země i svou víru.
Islám v sobě skutečně skrývá násilné tendence a je třeba povzbuzovat ty, kdo stojí na opačné straně i jako věřící mohamedáni. Někdy dost dobře nerozumíme způsobu uvažování těchto lidí, kteří svůj život strávili uprostřed věřící společnosti, ač sami svou víru do důsledků nepraktikují.