Americká ambasáda v Praze nechce citlivé vyjednávání jakkoli komentovat. Informaci Právu potvrdilo ministerstvo obrany a dopravy.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Snažíme se tyto přelety vojenských bezpilotních letadel USA nad územím České republiky umožnit. Hledáme způsob, který bude v souladu s vnitrostátní i mezinárodní právní úpravou a při zachování nejvyšší možné míry bezpečnosti samotného provozu,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Podle zdroje Práva se již několikrát setkaly vyjednávací týmy ministerstva obrany, dopravy a vnitra a snaží se najít cestu, jak spojencům vyhovět. Ale nebude to lehké, protože s přelety velkých bezpilotních letounů řízených z velké dálky nemají žádné zkušenosti a nepamatuje na ně česká ani evropská legislativa.

Pro letecký provoz to nebude problém, protože létají ve velkých výškáchletecký expert Tomáš Soušek

„Schválený souhlas s přelety spojeneckých letadel nemyslí na bezpilotní prostředky. Proto zvažujeme možnosti, jak tuto otázku právně upravit tak, abychom našim partnerům umožnili přesun i této techniky,“ řekl Právu mluvčí resortu obrany Petr Medek.

Potřebují výjimku

Americké bezpilotní letouny jsou rozmístěny na italské základně Sigonelle na Sicílii, odkud létají např. monitorovat území nad tzv. Islámským státem v Sýrii a Iráku.

Letecký expert Tomáš Soušek Právo upozornil, že bezpilotní letouny stále nesplňují požadavky pro certifikaci žádného evropského, tedy i českého úřadu pro civilní letectví. „Pokud bude existovat vyšší zájem, tak budou muset asi udělat za přesně daných podmínek výjimku,“ řekl Soušek.

Soušek dodal, že současné předpisy se dělaly na pilotovaná letadla.
V samotných přeletech nevidí potíž. „Pro letecký provoz to nebude problém, protože létají ve velkých výškách, v kterých civilní letadla nelétají. Pouze při stoupání a klesání se pohybují vzdušným prostorem, ve kterém mohou být jiná letadla,“ řekl Právu Soušek.

Dodal, že je proto standardní, když při startu a přistání těchto letadel se uzavře vzdušný prostor, aby nemohlo dojít ke střetu s jinými letouny. „Když už je pak ve dvaceti kilometrech, tak je to jedno, protože tam jiné letouny nepotká,“ uvedl.

Letadlo je podle něj připraveno i na krizové scénáře, např. když nad ním pilot na základně ztratí kontrolu. „Je naprogramované, aby samo doletělo na určené místo,“ uvedl. Dodal, že zatím nezaznamenal, že by podobný letoun spadl.

Bezpilotní letouny Global Hawk patří mezi chloubu amerického letectva. Mají rozpětí 40 metrů, jsou dlouhé 15 metrů a vysoké pět. Létají ve výšce až 20 tisíc metrů, vydrží ve vzduchu rekordních 32 hodin a doletí skoro 23 tisíc kilometrů.
Pro srovnání airbus z vládní letky doletí pouze osm tisíc kilometrů.
Na palubě má Global Hawk špičkovou špionážní techniku, která může dělat nejen detailní snímky, ale i sledovat telefonické hovory a tok dat na zemi.

Němci kývli, ale radary musí být vypnuté

Přelety amerických dronů souvisí s plánem Pentagonu příští rok nasadit až 4500 vojáků na východní hranici NATO, sousedící s ruským prostorem, tedy v Pobaltí, Polsku, Rumunsku a Bulharsku.

Již loni se podle německého časopisu Der Spiegel Američané dohodli, že by kvůli akci poblíž ruských hranic mohly letouny Global Hawk létat třikrát až pětkrát měsíčně přes území Německa.

Ale ani zde prý nebyla vyjednávání jednoduchá, protože americké vedení muselo slíbit, že nad územím Německa bude mít letoun vypnuté všechny radary a senzory, aby nemohly monitorovat situaci na zemi.

Podle Spiegelu to ukazuje, že vztahy mezi USA a Německem se od doby – co vyšlo najevo, že americká Národní agentura pro bezpečnost (NSA) sledovala evropské firmy a úředníky EU – příliš nevyjasnily.