„O této úpravě, kdy je vydáván při správním řízení zákaz činnosti na jeden až šest měsíců, mnoho řidičů vůbec neví a stále se domnívá, že mimo pokuty a ztráty sedmi bodů je už nemůže nic potkat,“ řekl ve čtvrtek šéf dopravního inspektorátu jihomoravské policie Jindřich Rybka.

Úprava je následkem různých tragických událostí z poslední doby při střetech na přejezdech.

Právě situace, kdy se po průjezdu vlaku závory zvednou, stále však ještě blikají červená výstražná světla, patří k nejrizikovějším. Řidiči světla ignorují v domnění, že je přejezd se zvednutými závorami už bezpečný a vjedou na něj. Může se jim však stát, že závory jdou vzápětí znovu dolů a oni tak na přejezdu uvíznou.

„Červená světelná signalizace jasně znamená, že řidič nesmí na přejezd stále ještě vjíždět, byť jsou již závory nahoře. Obvykle jdou totiž opět dolů, neboť poté, co odjede jeden vlak, přijede další z protisměru,“ vysvětlil policista.

Kromě odebrání řidičského průkazu, musí hříšník počítat s pokutou, která je ve výši 2500 až 5000 korun, a ztrátou sedmi bodů.

Závory mohou nečekaně znovu spadnout a řidiče na přejezdu uvěznit. Záběr je z přejezdu v Moravanské ulici v Brně.

Závory mohou nečekaně znovu spadnout a řidiče na přejezdu uvěznit. Záběr je z přejezdu v Moravanské ulici v Brně.

FOTO: Policie ČR

K rizikovým přejezdům, kde velmi často k tomuto nešvaru dochází, patří na jihu Moravy například Moravský Písek, Strážnice či Kyjov.

Jak policisté doplňují, pokud se už stane a řidič uvízne mezi spuštěnými závorami, je nejdůležitější nepropadnout panice. „Závory lze bez problémů prorazit, jsou k tomu uzpůsobené, nebo - pokud je ještě čas je i zvednout rukou a přejezd neprodleně opustit,“ dodal Jindřich Rybka.