Téměř stometrová „princezna” je největší říční kabinovou lodí, která kdy do Prahy zavítala. Obří plavidlo místy není jednoduché kormidlovat, kapitán během plavby musí překonat nejen průjezdy pod mosty, ale i zdymadla. Její délka 95 metrů a šířka 10,5 metru je totiž maximální rozměr, který umožňují plavební komory na Vltavě. To znamená, že větší lodě už do Prahy nedojedou.

KOMENTÁŘE DNE:
Limity spolupráce hnutí ANO s KSČM a SPD - Sněmovní vyjednávání analyzuje Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>
Očima Saši Mitrofanova: Ondráček a normalizace politického prostředí v republice 

Jen v hlavním městě musela při své cestě do Berlína překonat dvě zdymadla. Do první plavební komory Štvanice u Hlávkova mostu se vpasovala velmi natěsno. Od stěn na každé straně ji dělilo jen několik centimetrů. Kapitán je však ostřílený profesionál, lodě kormidluje téměř třicet let.

Čtěte také
Největší kabinová loď, která kdy zavítala do Prahy, kotví u Čechova mostu

Přesný odhad a soustředěnost

„Spoléhám především na svůj odhad. Vzadu je kolega, který mně vysílačkou říká odstup. Jsou tu jedenáctimetrové komory, loď má na šířku 10,5 metru, proto je lepší řídit v těchto případech zvenku,“ popisuje kapitán Martin Myklín, který při průjezdu zdymadly řídí loď pomocí řídicího pultu z boku paluby.

Kapitán kontoluje prostor mezi lodí a stěnou komory.

Kapitán kontroluje prostor mezi lodí a stěnou komory.

FOTO: Novinky

Jinak tomu nebylo ani u druhé pražské komory Podbaba–Troja. Přestože se zdál být průjezd v hlavním městě o fous, nejtěsnější část během plavby bývá u technické památky, na historickém zdymadle Hořín u Mělníka, které funguje už přes sto let. Zde bylo potřeba snížit výšku lodi dokonce téměř o metr.

„Komora je zde široká rovněž 11 metrů, ale největší problém je průjezdní výška. Při určitém vodním stavu na Mělníku se může stát, že komorou ani neprojedeme. Nahoře na terase musíme sklopit veškeré zábradlí, stolky, židle, lehátka, slunečníky, jinak bychom to v mostech a hořínské komoře všechno ulámali,“ vysvětluje kapitán. Naštěstí k tomuto scénáři nikdy nedošlo a žádná z plaveb nemusela výlet předčasně ukončit už v Mělníku.

Plavba jen pro bohaté

Plavidlo dlouhé 95 metrů a široké 10,5 metru s dvěma palubami bylo zkonstruováno tak, aby mohlo plout mělkými vodami Labe během celého roku. Loď je poháněna zadními kolesy a má ponor jen 0,75 až 1,1 metru. Ubytovat se na ní může 79 pasažérů ve 40 kabinách.

Loď má ponor jen 0,75 až 1,1 metru. Je poháněna zadními kolesy.

Loď má ponor jen 0,75 až 1,1 metru. Je poháněna zadními kolesy.

FOTO: Novinky

„Loď byla stavěna tak, aby zvládla dojet do Prahy, i když je málo vody v Labi, i když je sucho. Ale samozřejmě to znamená, že plavba je velice náročná," řekl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Interiér luxusní lodi Elbe Princesse.

Interiér luxusní lodi Elbe Princesse

FOTO: Novinky

Rejdařská francouzská společnost CroisiEurope nový přírůstek ve flotile pokřtila v polovině dubna. Loď je určena speciálně pro plavby z Berlína do Prahy a zpět.

Na trase mezi oběma metropolemi zavítá do měst jako Postupim, Lutherstadt Wittenberg, Míšeň, Drážďany či Litoměřice.

Z Labe do Berlína se dostane po kanále spojujícím Labe a řeku Havel, která protéká kolem Berlína.

Cena jedné plavby se pohybuje od 1700 eur, tedy více než 45 tisíc korun. Není tedy divu, že si cestu mohou dovolit spíše zahraniční movitější pasažéři. Jak potvrdila posádka, na Čechy na palubě zatím nenarazila. Plavby jsou do konce roku 2017 vyprodány. Do české metropole v letošní sezóně Elbe Princesse zamíří ještě pětkrát.